Достојевски на сцени Народног позоришта у Београду до 1941.
27/11/2021Значајан јубилеј, обележавање 200 година од рођења Ф. М. Достојевског, једног од највећих светских писаца, повод је да се кроз изложбу посвећену извођењима његових дела на сцени Народног позоришта у Београду у првим деценијама 20. века, осврнемо и на непроцењив значај утицаја руских сценских уметника а нарочито руске емиграције на развој театарског живота у Србији пре и између два светска рата.
Прва поставка, драматизација романа Злочин и казна 1907. године, показује спремност младе националне театарске сцене (Народно позориште у Београду је основано 1868) да се упусти у озбиљан и храбар подухват постављања на сцену изузетно захтевних дела овог руског класика. Уследиле су премијере: Браћа Карамазови 1913, Ујкин сан 1930, Злочин и казна 1935. (нова драматизација) и Идиот 1937. године.
Изложба Достојевски на сцени Народног позоришта у Београду до 1941. је остварена са Руским домом у Београду и Руским научним институтом.
Отварање је у уторак, 30. новембра у 12 сати, у холу Руског дома. Изложба траје до 6. децембра 2021.
Јелица Стевановић
ДОСТОЈЕВСКИ НА СЦЕНИ НАРОДНОГ ПОЗОРИШТА У БЕОГРАДУ ДО 1941.
Први сусрет београдске позоришне публике са делом великог Фјодора Михајловича Достојевског збио се 8. децембра 1907, на премијери Злочина и казне у драматизацији Ј. А. Пљушчевскога-Пљушчика-Дељера (превео с француског В. А. Лучић, редитељ Милорад Гавриловић). Комад је чинило девет слика са епилогом: „1. Причања Мaрмеладова; 2. Пред злочином; 3. Убиство; 4. Долазак родбине; 5. Код Порфирија Петровића; 6. Казна је почела; 7. Лажни убилац; 8. Код Соње; 9. Клопка; 10. На страдање“.
Уследила је поставка романа Браћа Карамазови у драматизацији Жака Копоа и Жана Круеа (превео с француског Д. Фртунић; премијера 30. октобра 1913). Представу је режирао Александар Иванович Андрејев, некадашњи члан Уметничког позоришта из Москве, који је 1. октобра 1911. именован за главног редитеља и директора позорнице Народног позоришта.
По завршетку Првог светског рата и Октобарске револуције, велики број уметника напушта СССР и лута Европом, у борби за људску и стваралачку егзистенцију. Значај руске емиграције на развој нашег националног театра је велики, нарочито у домену опере и балета, али је упркос језичкој баријери имао знатног утицаја и на драмско сценско стваралаштво. Од 1. новембра 1920. стални редитељ је некадашњи члан МХТ-а, Јуриј Љвович Ракитин, а трупе састављене од избеглих чланова овог знаменитог ансамбла су између 1920. и 1931. у више наврата гостовале у Београду, доневши на нашу сцену сасвим нов приступ глуми. У разнородном репертоару налазила су се и дела Достојевског: Браћа Карамазови (1920. и 1925), Село Степанчиково (1924, 1925. и 1930), Злочин и казна (1929).
У периоду између два светска рата, Народно позориште у Београду реализује још три поставке по делима овог писца: Ујкин сан у драматизацији Карла Фолмелера (превео Милан Беговић, редитељ Јуриј Љвович Ракитин, сценограф и костимограф Владимир Жедрински; премијера 14. маја 1930); Злочин и казна у драматизацији П. Краснопољског (превео В. Живојиновић, редитељ Н. О. Масалитинов к.г, сценограф В. Жедрински; премијера 26. марта 1935) и Идиот у драматизацији Миодрага М. Пешића (редитељ Тито Строци к.г; премијера 30. децембра 1937).
Скоро по правилу, критичари нису били задовољни драматизацијама, превасходно због губитка психолошке димензије оригиналних дела. Изузетак чини комедија Ујкин сан која је изазвала сасвим опречна мишљења – од уопштеног негодовања због транспоновања романа и приповедака у позоришне комаде, до хвалоспева да је немачки писац готово постигао савршенство у транспоновању књижевног у сценско дело. Редитељ је комаду приступио као гротески, што је представи дало посебну драж.
Уочи Великог рата, а нарочито у међуратном периоду, захваљујући руским уметницима који су се задржали у Народном позоришту (редитељима Андрејеву и Ракитину, те сценографима међу којима је био и Жедрински), као и гостовањима некадашњих чланова МХТ-а, београдски глумци су усвојили нов, савремен приступ глуми која је посебно долазила до изражаја у инсценацијама Достојевског – на радост публике и одобравање критике.