Modernizacija železnice važna za povezivanje sa regionom i EU

Modernizacija železnice važna za povezivanje sa regionom i EU

13/09/2021 Off By BERB

Izvor/Foto: srbija.gov.rs

 

Predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić poručila je danas na otvaranju „Železničkog samita Zapadnog Balkana 2021“ da će Srbija modernizovati i rehabilitovati pruge u dužini većoj od 1.000 kilometara.

Brnabić je navela da su ti projekti vredni približno 6,5 milijardi evra, naglasivši da je prioritet Vlade Srbije ulaganje u železničku mrežu da bismo bili povezani sa susedima u regionu i unutar zemlje.

Premijerka je istakla da je održavanje ovog samita u Beogradu veoma značajan događaj za Srbiju, koji je počeo dolaskom evropskog voza „Connecting Europe Express“ u naš glavni grad, a koji prolazi kroz sve države članice EU.

Ona je ukazala na to da je važno što taj voz nije zaobišao region Zapadnog Balkana, dodavši da je Koridor 10 koji tu prolazi prepoznat kao značajan koridor u putnom i železničkom saobraćaju.

Iako formalno još nismo članica EU, ovo je pokazatelj da Srbija i ovaj naš region jesu deo Evrope i da je čitav naš region deo evropske porodice, navela je predsednica Vlade.

Premijerka je podsetila na to da je 13. septembra 2019. godine otvorena kancelarija Transportne zajednice u Beogradu, pri čemu je izrazila zahvalnost Evropskoj komisiji i partnerima u regionu koji su podržali ideju da u našem glavnom gradu bude sedište te organizacije.

Konsenzus koji smo tada pokazali na Zapadnom Balkanu potvrđuje da zajedno možemo mnogo toga da postignemo i da su nam razvoj ekonomije, povezivanje regiona i perspektiva mladih ljudi na prvom mestu i da, kada imamo jasan zajednički cilj, naša saradnja može biti neupitna, rekla je Brnabić.

Premijeka je istakla da je cilj dobro povezan, stabilan i prosperitetan region u okviru EU, dodavši da smo na putu da do kraja godine završimo brzu prugu od Beograda do Novog Sada i da se započnu radovi na delu od Novog Sada do Mađarske.

Aktivno radimo na projektnoj dokumentaciji za brzu prugu od Beograda do Niša, što će velikim delom biti finansirano kroz bespovratna sredstva EU, predočila je ona.

Kada je reč o planiranim železničkim projektima, Brnabić je ukazala na to da su u fazi pripreme ili planirane realizacije i pruge od Niša do Dimitrovgrada i Subotica–Segedin, gde će radovi početi ovih dana čim predstavnici iz Mađarske dođu tim povodom u Srbiju.

Prema njenim rečima, među ovim projektima su i pruga Pančevo– Vršac–granica sa Rumunijom i Valjevo–Vrbnica na granici sa Crnom Gorom i drugi.

Predsednica Vlade je ukazala na to da je ostvaren veliki napredak po pitanju usklađivanja naših zakona sa zakonima EU u železničkom sektoru, pošto je Srbija 2016. godine liberalizovala železničko tržište.

Prema njenim rečima, tada je započeo poslovanje prvi privatni kargo prevoznik, a naša zemlja je bila prva koja je otvorila prugu za privatne kargo operatere.

Ona je naglasila i da je za Zelenu agendu veoma važan sektor transporta i da jedino voz može da zameni veliki broj kamiona, napomenuvši da je jaka železnica uvek bila simbol privrednog razvoja zemlje.

Premijerka je navela podatak će Srbija imati ove godine rast BDP-a nešto veći od sedam odsto i da to našoj zemlji daje podstrek da će ti ambiciozni planovi biti ostvareni i da će se sva ulaganja i realizovati.

Nadam se da ćemo naredni samit održati u Novom Sadu i da ćemo otići tamo iz Beograda brzom prugom za samo pola sata, dodala je premijerka.

Komesar Evropske unije za susedsku politiku i proširenje Oliver Varhelji poručio je u video-poruci na otvaranju samita da je Evropska unija spremna da podrži zemlje Zapadnog Balkana u modernizaciji železničkog saobraćaja koji je važan za povezivanje regiona, ali i regiona sa EU.

On je istakao da je ključni program za infrastrukturni razvoj regiona Ekonomski investicioni plan za Zapadni Balkan od 30 milijardi evra, a koji je Evropska komisija odobrila regionu.

Varhelji je naveo da je to trećina BDP-a čitavog regiona, preciziravši da će milijardu i po evra biti uloženo u razvoj brze pruge na Koridoru 10, koji će Srbiju povezati sa Bugarskom i Grčkom, kao i u razvoj Koridora 4, koji će Beograd brže povezati sa Lukom Bar u Crnoj Gori i Podgoricom.

Komesar je istakao da je današnji samit od velike važnosti za železničko povezivanje regiona, a samim tim regiona i EU, dodavši da železnica predstavlja osnovni element ekonomskog razvoja i integracije tržišta regiona sa evropskim.

On je pozdravio to što će tokom današnjeg samita biti potpisana Deklaracija o posvećenosti razvoju železnice na Zapadnom Balkanu, koja predstavlja rano usvajanje pravnih evropskih tekovina regiona.

Vaša zajednička opredeljenost je važna jer će region biti efikasan samo ako radi zajedno, zaključio je Varhelji.