Gostovanje SNG: Sengen u kulturi

Gostovanje SNG: Sengen u kulturi

27/11/2019 Off By BERB
Fotografije – “Saloma” SNG

Ranka Čičak

Odmah posle predsednika Srbije, Aleksandra Vučića, koji je napravio mali Šengen u privredi i politici, pojavila se upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu, Ivana Vujić, s Šengenom u kulturi. Odgovor opozicije i nacionalista na Vučićev slobodni protok roba, usluga i ljudi na teritoriji celog Balkana bio je – ne. Odgovor većine našeg, a i drugih balkanskih naroda koji su već pristupili Šengenu, bio je – da.

Slično se dogodilo i Ivani, koja je prva pružila ruku prijateljstva svim pozorišnim kućama u regionu.

Prošle nedelje, u beogradskom Narodnom pozorištu, prvi put posle 38 godina gostovalo je Hrvatsko narodno kazalište. Još na konferenciji za novinare, Ivana i režiser gostujuće predstave, Ivica Buljan, zagrljeni su izjavili da su se oni družili i za vreme 38 godišnjeg hladnog rata između dva pozorišta, za koji su bili odgovorni isključivo političari, a i direktori pozorišta koji su se bavili politikom. Ivica je rekao:
-Čekali smo ovaj trenutak nove saradnje skoro 4 decenije, a ostvario se tek u trenutku kada je Ivana došla na kormilo ovog pozorišta.


Ivana je odgovorila:
-Ovo je istorijski važan trenutak za našu kulturu. Nastavljamo saradnju.
Te večeri, posle predstave “Ciganin sam, ali najljepši”, po romanu Kristijana Novaka i dramatizaciji Ivora Martinića, publika je ravno 30 minuta na nogama pozdravljala zagrebačke goste. Zatim je Ivana Vujić izašla na scenu, zagrlila Ivicu Buljana i predala mu plaketu, a on je uzvratio svojim poklonom.

Sinoć je bilo isto. Gostovalo je Slovensko narodno gledališče dramom “Saloma” Oskara Vajlda, koju je za scenu pripremila Žanina Mirčevska. Sala Narodnog pozorišta prepuna.


Ivana Vujić je ponovo zagrlila upravnika gostujućeg slovenačkog teatra, predala mu plaketu Narodnog pozorišta i najavila dugu saradnju i mogućnost da ljubljanska i beogradska publika vide sve predstave oba pozorišta.

Još uoči predstave, na konferencijii za novinare, upravnik Slovenskog gledališća, Igor Samobor, na lepom srpskom jeziku rekao je da je tekst ove drame, iako smešten u biblijski prostor, veoma aktuelan i sličan našem današnjem trenutku. Ljudi koji imaju novac, moć i vlast, žele da to održe, a svako predviđanje da će se taj svet njihove moći srušiti, za njih je opasan, a onaj koji to proriče- politički neprijatelj koga treba kazniti.

 

Po aplauzu posle predstave, beogradska publika je pokazala da je sve shvatila i da je oholost vladalaca i razbacivanjem novcem odmah uporedila sa situacijom u svom gradu. Na prijemu posle predstave, Igor Samobor, upravnik Gledališča, koji u predstavi igra kažnjenog proroka, rekao mi je da se scene iz Salome svakog dana mogu videti i u slovenačkoj društvenoj stvarnosti:

 

– Zato je dobro da naša pozorišta sarađuju, da slobodno prikazujemo šta nam se dešava i da se toga ne bojimo.

 

Ivana se nasmešila kada sam njene aktivnosti prepoznala kao Šengen u kulturi:
– Bolje je da se volimo , upoznajemo i sarađujemo, nego da se svađamo. Za nekoliko dana putujem u Crnu Goru, a zatim u Sarajevo, da i njihova pozorišta dođu u Beograd, a i mi kod njih. Sa Makedonskim narodnim teatrom to već funkcioniše.Početkom decembra Narodno pozorište putuje u Zagreb sa Nušićevom “Gospođom ministarkom”.

Ivana je neumorna, pa se možemo nadati proširenju kulturnog Šengena. Znači, gledaćemo i pozorišta iz Tirane, a možda i iz Prištine. Zašto da ne? Sa slobodnim protokom robe i ljudi, poteći će i kultura i pozorišna umetnost gradovima Balkana.♦