Aja Jung o Festivalu igre
05/03/2023Foto: Tanjug/Jadranka Ilić
20 godina nije mali broj. Kada pomislite na sebe, svoje prijatelje, decu, na Srbiju, region i svet u protekle 2 decenije, razumećete koliko promena se dogodilo… U trenutku kada smo počinjali… trebalo je otkriti savremenu igru u jednoj posve tradicionalnoj sredini. Onoj koja je želela da razume samo balet. Nismo znali, a ni planirali koliko ce naš festival trajati i kakve će sve turbulencije nadživeti.
Takmičili smo se sa svima, pokušavali da se nametnemo među važnim festivalima i teatrima u svetu, da ubedimo čuvene i popularne koreografe, igrače i trupe da dođu u Beograd, da svakoga ko stigne oduševimo profesionalizmom, a onda i nadomestimo gostoprimstvom, energijom i entuzijazmom – sve ono čega ovde nije bilo. Kada nas je taj veliki i važni svet umetničke igre konačno primio u svoju porodicu, počeli smo da štrčimo i smetamo mnogima u ovom našem dvorištu.
Danas se u Srbiji uglavnom takmičimo sami sa sobom, kao što to rade svi veliki igrači, jer je program koji donosimo – u umetničkom smislu – najreferentniji u okviru svoje, ali i nekih drugih, bliskih umetničkih formi. Publika zna, baš kao i svetska kritika, a znamo i mi da je ovo jedinstven Festival koji neguje presek najtraženijih i najzanimljivijih komada sa svetske scene, i to u vremenu kada su ti komadi u samom vrhu svetskog interesovanja… a to je ogroman uspeh.
Beograd je sa ovim Festivalom – postao centar igre, tačno onoliko dana u godini koliko Festival traje. Kada se ovo izdanje završi, moći ćemo da kažemo da smo predstavili preko 500 koreografskih radova. Priznaćete – ni to nije mali broj.
Da li će Festival preživeti ovu godinu sa obzirom na sve globalne i lokalne krize, da li će naredne godine biti ovde ili na nekom drugom mestu, da li ćemo imati prostor, odnosno scene za igranje, sluha za velike i važne produkcije, to ne znamo… Svakako, ovo će biti neverovatno zanimljiva selekcija za publiku, možda najuzbudljivija ikada. Od najboljih koreografa, do čitave lepeze stilova. Zato nemamo pravo da kvarimo slavlje. Jako sam ponosna na našu hrabru selekciju, i na činjenicu da ove godine slavimo sa svojom decom. Onima koji su rasli uz BDF. I što počinjemo sa jednom predstavom koja je venecijanskom filmskom festivalu odnela Zlatnog lava! To je prvi VR komad koji ce publika u našem regionu videti… I to su iskoraci koje smo dužni da pravimo.
Zavalnost za 20 godina trajanja, ali trajanja u kome smo sve vreme rasli, dugujemo publici, novinarima i svima onima koji su decenijama uz nas. Želim na početku da se zahvalim Ministarstvu kulture R. Srbije, ali i ministarki posebno, jer je ona dugogodišnji prijatelj Festivala.
Takođe smo zahvalni gradu Beogradu, jer je sa nama od samog početka, od prve edicije Festivala, Pokrajinskom Sektoru za kulturu, gradu Novom Sadu, kao i svim ambasadama i kulturnim centrima koji su danas sa nama… ali i nekim drugim čije zemlje možda ne učestvuju ove godine, ali su bili naši partneri prethodnih godina. Sa Delegacijom EU sarađujemo nešto duže od decenije i ostvarili smo obrazovne programe u kojima je učestvovalo preko 300 igrača. Ove godine nam Delegacija pomaže da snimimo film o Festivalu, koji će predstaviti umetnike i događaje koji su obeležili jedno vreme.
NIS je uz nas već nekoliko godina i verujem – najtežem vremenu. Pregurali smo zajedno pandemiju i a onda i sve druge probleme koji su se nadvijali nad Festivalom. Moram reći danas i ovde da bez njihove podrške i podrške naše publike – ni jedna avio karta ne bi bila kupljena, a kupili smo skoro 380 avio karata da bi napravili sjajan program.
Visa je takođe nas divni i dugogodišnji partner, kompanija koju uvek posebno ističemo jer su nam između ostalog – pružili podršku oko objedinjene prodaje ulaznica, kao i ukupne modernizacije servisa kupovine ulaznica.
Erste banka je takođe partner koji se samo poželeti može… jer pored podrške, oni su svi istinski ljubitelji umetnosti i redovna publika našeg Festivala, da ne pominjemo da su neki čak počeli sa časovima baleta…
Važni partneri ovog, ali i proslih izdanja su Fondacija Hemofarm, Hjundai Srbija, DDOR osiguranje, Nescafe, Haineken…
Pre neki dan – kritičar PARIS MATCh-a Filip Noazet je između ostalog napisao:
…..Selekcija ovog izuzetnog festivala prikazuje precizno, poput seizmografa, sve koreografske vibracije koje čine našu umetnost intenzivnom i važnom! Aktuelna umetnost nikada ne prestaje da preispituje svoju prošlost da bi izmislila sadašnjost. O tome nužno svedoči vaš festival! Ovo izdanje će iznenaditi, uznemiriti, zadiviti i pokrenuti javnost. A igra, efemerna umetnost, ako je ikada postojala, ovim prikazom treba da postane deo svačijeg sećanja. 20 godina, prelepih godina.