ned. feb 23rd, 2020

Balkanekspresrb.rs

ONLAJ MAGAZIN ZA BALKANSKU SARADNJU

Kritična masa: Mogu li biciklisti da reše problem zagađenja Beograda?

4 min read
Press i foto KM

 


Zagađenje su pratile neodgovorne izjave zvaničnika da je “vazduh u proseku tokom godine dobrog kvaliteta” i da su “krivi atmosferski uslovi koji bi na bilo kom mestu na planeti izazvali zagađenje”


U subotu 25. januara od 14,30 časova sa Trga Nikole Pašića krenuti još jedna biciklistička vožnja pod nazivom Kritična masa, 106. po redu.

Biciklisti se svake poslednje subote u mesecu okupljaju već osam godina i skreću pažnju da u održivi saobraćaj mora da se ulaže mnogo više i da Beograd mora da poboljša uslove za vožnju bicikla. To bi svakako dovelo do povećanja broja biciklista, a time bi se direktno uticalo na smanjenje gužvi ali i zagađenja!

Ova godina je nažalost i počela u znaku velikog zagađenja vazduha. Pre samo par meseci (krajem oktobra 2019. godine) u Beogradu smo i pored visokih temperatura za to doba godine imali zagađenje koje grad svrstalo na neslavnu listu najzagađenijih gradova sveta.

Tu pojavu su pratile neodgovorne izjave zvaničnika da je “vazduh u proseku tokom godine dobrog kvaliteta” i da su “krivi atmosferski uslovi koji bi na bilo kom mestu na planeti izazvali zagađenje”.

Nažalost, pokazalo se da problem ipak nije samo u vremenskim uslovima. Nedostatak košave kao univerzalnog, politički korektnog i besplatnog rešenja za problem zagađenja, pokazao je da gradska administracija zapravo sistemski ne rešava problem saobraćaja i individualnih ložišta, pokušavajući da sačuva socijalni mir i da se ne zameri građanima. Novac namenjen ekologiji je za to vreme završavao na krpljenju drugih rupa u budžetu i pravljenju autoputeva koji ipak donose mnogo više političkih poena od izgradnje biciklističke infrastrukture, pojačanja broja autobusa na ekološki prihvatljiva goriva ili gasifikacije domaćinstava.

I opet smo doživeli da obavijeni smogom koji je imao i miris i ukus gareži i benzina slušamo izjave najviših gradskih i državnih zvaničnika kako je “sve pod kontrolom”.

Kao biciklisti i kao građani zahtevamo od gradonačelnika da pod hitno objavi kako će se Beograd u budućnosti boriti sa ovim problemom, kad nas ponovo bude iznenadila magla u sred zime. Zahtevamo da čujemo kada će Beograd konačno dobiti smislenu mrežu biciklističkih staza umesto razbacanih i nepovezanih patrljaka? Zahtevamo da čujemo sa koliko vozila na metan ili tečni naftni gas će biti pojačana flota gradskih autobusa? Zahtevamo da čujemo kada će Beograd konačno, nakon svih gradova u regionu uvesti sistem javnih bicikala? Zahtevamo da čujemo kako će Beograd rešiti propadanje GSP-a koji ostaje bez vozača, dok javni prevoz postaje sve manje efikasno i prihvatljivo sredstvo transporta? Zahtevamo da čujemo kako će Beograd rešiti problem sve većeg broja automobila u centralnoj gradskoj zoni, od kojih mnogi nemaju katalizatore i stari su više od decenije? Zahtevamo da čujemo kada će građanima biti ponuđena subvencija za prelazak na grejanje na gas i na centralno grejanje?

Imajući u vidu da je loša ekonomska situacija svakako najveći razlog zbog koga se građani voze na ekološki neprihvatljiv način, ipak sugerišemo da Beograd generalno, a pogotovo u uslovima visokog zagađenja, mora ograničiti ulaz automobila u centralnu gradsku zonu, a pogotovo onih koji najviše zagađuju i dati prednost pešacima, biciklistima i javnom prevozu!♦

DANAS - JUČE

5 min read
5 min read