Kao u Srbiji: Od deset informacija o Merkelovoj – devet su lažne!

Od deset članaka o njemačkoj kancelarki Angeli Merkel koji su imali najveći odjek na društvenim mrežama, sedam su čista laž, pokazala je analiza američke agencije BuzzFeed News.

Oni su istraživali članke o kancelarki Merkel koji su na Fejzbuku imali najviše interakcije, odnosno koji su izazvali najviše reakcija, komentara i delenja (shareova).
Rezultat analize je poražavajući – mnogi portali i društvene mreže žive u carstvu lažnih vesti – fake newsa. Naime, od deset članaka koji su najviše zaokupili Fejzbuk zajednicu samo je jedan bio istinit, dva su bila lični stav ili komentar dok ih je sedam bilo lažnih.
Angela Merkel:”Nemci moraju da prihvate nasilje koje sprovode stranci”, naslov je članka koji je imao najveći odjek na društvenim mrežama. Komentiralo ga je ili dalje delilo 273 hiljade ljudi, a ispostavilo se da se radi o laži. Taj je članak objavila Gloria.tv, katolički klon YouTubea koji ima sedište u Moldaviji. Radi se o kratkom video koji traje samo sedam sekundi i u kojem Merkel kaže samo jednu rečenicu: – …ali mi moramo da prihvatimo činjenicu da je broj kriminalnih dela kod mladih imigranata posebno velik… – Rečenica je izvučena iz konteksta u kojem Merkelova traži upravo suprotno, ne da prihvate nasilje stranaca nego da Nemačka mora učiniti sve da se imigranti bolje integrišu u nemačko društvo. Ovako glasi cela izjava kancelarke Merkel: – Ovde se radi o tome dabezbednost moramo da osiguramo na licu mesta i istovremeno da pobedimo razloge nasilja u društvu. To se odnosi na sve delove društva, ali mi moramo da prihvatimo činjenicu da je broj kriminalnih dela kod mladih imigranata posebno velik. Zbog toga je tema integracije povezana s pitanjem prevencije nasilja u svim sferama našega društva.
Kraćenjem izjave Anegele Merkel potpuno je izmenjen smisao poruke i izazvan efekt koji je želio onaj koji je izjavu skratio. Za poređenje, tog 24. januara 2015. kada je plasirana ova je izjava izvučena iz konteksta, nemački tradicionalni mediji imali su manji odjek na Fejzbuku. Tako je članak s najviše komentara i podela tog dana imao Stern (269.000 interakcija), Bild (235.000), Welt (144.000), Spiegel (122.000).
Svih sedam od deset lažnih vesti sa najvećim odjekom u digitalnom svetu o Merkelovoj objavili su alternativni portali, niti jednu lažnu vest nije objavio tradicionalni medij.
Merkelova želi svim izbeglicama što pre da da pravo da biraju na izborima, lažna je vest koja je imala drugi najveći odjek, a plasirao ju je satirični portal Eine-zeitung.net (u prijevodu; jedne-novine.net). Tri od sedam lažnih vesti o Merkelovoj dolazi sa satiričnih portala, a nigde čitataoci nisu upozoreni da se radi o političkoj satiri pa je usledila salva psovki u komentarima koji su napali tradicionalne medije jer kriju tako bitne informacije.
Merkelova je luđakinja – Kanadska televizija prikazala je dokaze, lažna je vest s trećim najvećim odjekom, a objavio ju je kanadski ekstremno desničarki portal “HE RO”. Dva od deset najdeljenijih članaka o Angeli Merkel na Fejzbuku su lični stavovi, odnosno komentari; Psihoanalitičar Hans-Joachim Maaz:”Angela Merkel deluje potpuno iracionalno!” i Business Insider britanski magazin:”Angela Merkel je najveća opasnost za Evropu”. Jedini od deset najuspješnijih članaka o Merkelovoj koji je bio istinit nosi naslov – Merkel: “Mirovine nisu dovoljne za sve”, u kojem je Kancelarka govorila o potrebi za reformom penzionog sistema da bi se osiguralo blagostanje u poznim godinama”.
Gotovo sve lažne vesti o kancelarki Merkel vezane su uz migrante i njenoj odluci da u velikom migrantskom valu u leto 2015. otvori granice za milion i po ljudi iz Azije koji su bežali što od ratova što od nemaštine. Digitalni mediji, posebno društvene mreže, postali su prostor koji vrvi od lažnih vesti i postaju sve veći problem jer se u toj prašumi informacija ne može lako prepoznati šta je istina i stvara se lažna stvarnost što je jedna od najgorih posljedica tzv. digitalne demokratije.(Agencije)♦

You May Also Like