Promocija knjiga „Papir“ i „Ikonostas“ Gorana Petrovića
24/11/2022Foto: Laguna
Nove knjige Gorana Petrovića „Papir“ i „Ikonostas“, prve dve priče, „dva toka“ u „Romanu delti“, univerzumu alegoričnih pripovesti čija se radnja raspliće od srednjeg veka do dana koje smatramo našim, predstavljene su u Maloj sali Kolarčeve zadužbine.
Pored autora, o knjigama su govorili i Jana Aleksić, književna kritičarka, Aleksandar Milanović, lingvista, Dejan Papić, direktor Lagune, i Dejan Mihailović, urednik izdanja.
„Ove knjige smo reklamirali kao ‘Književni događaj godine’, ali mi se čini da ni to nije dovoljno da iskaže šta Laguni znači objavljivanje ove dve knjige“, započeo je svoje izlaganje direktor Lagune Dejan Papić. „Dvadeset dve godine su prošle od poslednjeg romana Gorana Petrovića i dugih sedamnaest godina do trenutka kada je Goran došao u Lagunu i kada smo potpisali ‘krovni’ ugovor u nameri da dođemo do ovakvog ishoda. Nismo ni slutili da će proći još pet godina, ali se ispostavilo da je Goran sve vreme radio na jednom velikom projektu koji se sada uobličio i koji je u svojim prvim koracima ovde pred nama. Više sam nego oduševljen kao čitalac. Petrović se pokazuje u najboljem svetlu, vredelo je čekati sve ove godine, a ovo je tek početak. Mi kao izdavači smo ponosni što smo imali priliku da učestvujemo u ovakvom projektu, jer nema mnogo ovakvih pisaca ni u Srbiji a ni u svetu, o čemu svedoče brojna izdanja na stranim jezicima“, rekao je Papić.
Goran Petrović se publici obratio čitanjem svog dramskog teksta „Matica“, odlomaka iz romana i „Ikonostas“, a prisutni su bili u prilici da ekskluzivno čuju novu priču „Nota iz Strazbura“, inspirisanu njegovom ljubavlju prema klasičnoj muzici i Kolarčevom zdanju. „Prve beleške za ove romane su nastale pre dvadeset godina, trajalo je jer se roman razlistavao, kao voda, u jednom trenutku mislite da ga držite u šakama, a onda on počne da vam curi kroz prste, mada priča uvek na kraju nađe svoj put. Ove knjige se mogu čitati redosledom koji čitalac želi, ali jedna uz drugu daju neke nove dimenzije.“
Književna kritičarka Jana Aleksić je vrstan poznavalac opusa Gorana Petrovića, kao autorka književnog dela koje se bavi analizom njegovog proznog rada. „Pojava romana ‘Papir sa vodenim znakom’ i ‘Ikonostas sveg poznatog sveta’ izaziva veliku pažnju. Razlog tome je zasigurno mesto pisca Gorana Petrovića u savremenoj srpskoj književnosti i kulturi, kao i visoki estetički kriterijumi koje je svojim ranijim ostvarenjima postavio. Analogno rečnoj delti, koja podrazumeva promenu vodenog toka, roman delta najavljuje promenu pripovednog smera, račvanje na više narativnih rukavaca, tematsko-motivski diverzitet, kao i variranje pripovednih formi i postupaka. Pisac je u svoja dela investirao i celokupnu svoju ličnost. Imajući na umu da je za pisca književno stvaranje oblik življenja, i mi uviđamo da su ova dva romana posebni delovi jedinstvenog dela, romana delte. Sa izvesnim pouzdanjem možemo tvrditi da to osećanje prepoznaju mnogi koji u potrazi za lepotom čitaju dela Gorana Petrovića.“
„Goran Petrović neprekidno iznenađuje lingvostilističare promenama svoga izraza iz dela u delo“, smatra lingvista Aleksandar Milanović. „Raspon tema je potvrdio da je savremena srpska lingvistika u opusu Gorana Petrovića prepoznala najviše domete književnosti kao verbalne umetnosti. Stoga smo svi sa nestrpljenjem očekivali nove Petrovićeve romane, a on nas nije izneverio. Iznenadio nas je sa dva romana, prvim rukavcima romana delte koji će se jednog dana, kada se svi budu ulili u more, moći čitati, po piščevim rečima, ‘zbirno uzevši i zasebno po knjigama’. Stilističara takva piščeva poruka stavlja pred dvostruki zadatak: da odredi jezičko-stilske postupke u svakom od romana ponaosob, ali i da otkrije sličnosti i razlike u postupcima između prvog i drugog romana. Petrović ne piše lako, niti svakome posve razumljivo. U piščevoj jezičkoj laboratoriji nastaje izraz otežan različitim stilskim postupcima, koji traže pažljivog i posvećenog čitaoca koji u čitanju ne žuri, uživa, između ostalog, i u lepoti jezika i stila“, kaže Milanović.
Rad na knjigama sa Goranom Petrovićem je za urednika Dejana Mihilovića nešto posebno.
„Kad je reč o uredničkom poslu, kod Gorana Petrovića tog posla gotovo da nema, malo je stvari kod kojih kod takvog pisca treba intervenisati i popravljati. Sve se svelo na jedan razgovor kako bi ta velika zamisao trebalo da izgleda. Mi smo tokom ovih pet godina reizdali četiri Goranova prethodna dela, istovremeno razgovarajući o tome šta će biti sledeće. Tada sam na početku video dva rukopisa, koji su sasvim drugi u odnosu na ove knjige, i koji su po meni već bili spremni za štampu, ali sam pustio pisca da o tome odluči. A onda se pre godinu dana Goran pojavio sa dva sasvim nova rukopisa, to su bile ove dve knjige, što me je dovelo do zaključka da u pitanju nije nikakva stvaralačka blokada, već ozbiljno promišljanje kako početi taj venac romana.“
Knjige „Papir“ i „Ikonostas“ možete naći u svim Delfi knjižarama, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari delfi.rs, kao i na sajtu laguna.rs.