Marko Feher regionalna dizajnerska zvezda na L’Oreal Fashion Week-u

Marko Feher regionalna dizajnerska zvezda na L’Oreal Fashion Week-u

14/11/2022 Off By BERB

Foto: Đorđe Tomić

 

Da je Marko Feher nova regionalna zvezda, potvdile su ovacije kojima je na Rethink Fashion by Perwoll reviji pozdravljena njegova kolekcija „ZOI“ aka „NEMA PROBLEMA“.

Ovaj mladi dizajner iz Bosne i Hercegovine, obrazovan na prestižnom Central Saint Martins-u u Londonu na odseku za mušku modu, kroz svoje radove istražuje sopstveni identitet, a njegove spoznaje tj. odgovori se ogledaju u kolekcijama. Tako je kolekcija koja je oduševila publiku L’Oreal Fashion Week-a, inspirisanasarajevskom olimpijadom, tačnije duhom i euforijom tog perioda, koji i danas budi osećaj pozitivne nostalgije širom Ex Yu prostora.

Prikazana kolekcija predstavlja mešavinu umetničkog pristupa i kolektivne euforije, uz mnogobrojne asocijacije na Olimpijske igre. Markovo istraživanje je uključilo i umetnike koji su učestvovali u kreiranju vizuala za OI, posebno one koji su radili postere. Neki od njih su Milton Glaser, Ismar Mujezinović, Andy Warhol, Cy Twombly i Michelangelo Pistoletto. U kolekciji su zastupljene, prepoznatljiva narandžasta boja pahuljice, i sama pahulja (autora Miroslava Antonića Rokija) neizostavni deo vizuala ZOI, srebrna boja koja simbolizuje jedinu medalju osvojenu za Jugoslaviju, a koju je osvojio Slovenac Juraj Franko nakon čega je Sarajevo bilo „preplavljeno“ plakatima „VOLIMO JUREKA VIŠE OD BUREKA“.

Poseban duh kolekciji daje print sa sa porukama ZOI, kao i glavnom parolom “Nema problema”, koja se odnosi na jugoslovensku uzrečicu o kojoj je pisao ceo svet. Drugi kanal nemačke televizije, otprilike godinu i po dana pred početak Olimpijade u Sarajevu, objavio je simpatičnu reportažu o pripremama za XIV zimske olimpijske igre. Rečeno je dosta pohvalnih reči o gradu domaćinu, izgradnji borilišta, koncepciji saobraćajnog sistema, modernoj elektronskoj tehnologiji i izgledima za dobro televizijsko pokrivanje takmičenja. Reporter je šarmantno saopštio gledaocima da svi razgovori u Sarajevu počinju i završavaju uzrečicom – „nema problema!“. Ponovio je to i na nemačkom i opet na našem jeziku i još dodao: „tako vam kažu i kad pitate za nešto što normalno očekujete i kad zahtevate nešto što je gotovo nemoguće“.

Kroz dosadašnji rad Marko je obradio 10ak kolekcija, neke od njih su „Virdžina“ koja govori o balkanskim Virdžinama, osuđenima na život muškarca, „Confession“ kolekcija koja govori o porodičnom nasilju kroz vlastitu parolu „My dad sucks!“, kolekcija „Kozara Ethno Fusion“ koja je oživjela ornamete kraja Kozare i daje novo ruho i energiju, te kolekcije „Jugoslavija“, „He said Yes“, „Nema Problema“ i druge. Dobitnik je mnogih nagrada za doprinos dizajnu u regionu, neke od njih su Perwoll New Generation, od Centra za ekonomiju jugo-istočne evrope iz Ljubljane za kategoriju „Nosiva umjetnost“, Best Balkan Designer MNE, Fashion Hr, Fashion Scout SEE 2nd place, Fashion Makes Sense Award. Marko je i ovogodišnji dobitnik Grand Prix za modnog dizajnera prestižne nagrade Big See Fashion Visionary Award, koju dodeljuje internacionalna platforma BIG SEE iz Ljubljane.

Do sada su Feherovi radovi objavljeni u  najvažnijim medijima sveta, tako na primjer kolekcija „Indestructible“ je u celosti objavljena u Britanskom Vogue magazinu, pored Vogue radove su objavili svi relevantni mediji iz zemalja bivše Jugoslavije. Dosadašnje saradnje bile su veoma uspešne, a neke od najpoznatijih su radovi za Dubai Expo BH paviljon, te saradnja sa balkanskom zvezdom Dinom Merlinom.