Društveni dijalog “Srbija 2030 – koji je naš put ?”: Kupljene diplome nisu eksces već pravilo

Društveni dijalog “Srbija 2030 – koji je naš put ?”: Kupljene diplome nisu eksces već pravilo

23/01/2020 Off By BERB

 


Bilo je mnogo primedbi i na rad ministra obrazovanja, ali je zakjučeno da se i tu ne može protiv želje vrhovnog vladaoca i njegove partije


Grupa nezavisnih medija u Srbiji pokrenula je društveni dijalog “Srbija 2030 – koji je naš put ?”. Ovu debatu podržala je ambasada Švedske i od nje se mnogo očekuje .

Na današnjem, prvom od šest okruglih stolova, rečeno je da ozbiljnija reforma obrazvanja nije sprovdena uravo zbog otpora akademske zajednice i nedostatka političke volje.

Predsednik SANU, Vladimir Kostić smatra da je globalizacija osetno uticala na obrazovanje, a i na potrebe privrede za stručnjacima:
-Predlagali smo da se uvede novo ministarstvo za nauku i obrazovanje, ali to nije učinjeno.

Rečeno je da naše društvo ima samo 2 posto najviše obrazvanih, dok je većina funkcionalno nepismena.Čak i broj diploma ne pokazuje da su visokoobrazovani mnogo naučili. Porastao je samo broj diploma. Recimo, 2001. godine 1.147 studenata završilo je fakultete sa ocenom preko 8. Već godinu dana kasnije bilo ih je 13 puta više.

 

Posebna je nevolja sa kupljenim dplomama. To više nije na nivou ekscesa, već se razvilo do pravila.Tužan je podatak i da 90 posto zaposlenih u privatnom i polovina u društvenom sektoru umesto diplome za zapošljavanje koriste partijsku knjižiu.
Bilo je mnogo primedbi i na rad ministra obrazovanja, ali je zakjučeno da se i tu ne može protiv želje vrhovnog vladaoca i njegove partije i da ljudi kod nas nisu spremni na lične žrtve u borbi za pošteniji život.

Advokat Božo Prelević rekao je da kod nas ne valjaju ni profesori ni knjige:
– Gledao sam udžbenike za buduće pravnike na Megatrendu. Čak nije ni tačno to što tamo piše. Imam slučaj da se sudi direktoru koji je prodao 1.700 diploma saobraćajne škole. Šta mislite, kako rade stručnjaci s kupljenim diplomama? Imam utisak da oni s najmanje škole elimišu obrazovane.

Zaključeno je da će akademska zajednica teško prikupiti snage da da se izbori sa svim nedaćama.Predloženo je da se omogući penzionisanim profesorima da nastave rad, makar i u drugim gradovima, gde je potrebno.♦