Svečano otvoren južni krak Koridora 10

Svečano otvoren južni krak Koridora 10

18/05/2019 Off By BERB

Ranka Čičak

Poslednja deonica južnog kraka Koridora 10 večeras je svečano otvorena. Tako je u potpunosti završen auto-put koji spaja sever i zapad Srbije sa jugom Srbije, odnosno pravce prema Hrvatskoj i Mađarskoj sa Severnom Makedonijom i Grčkom. Ovim je završen najveći infrastrukturni projekat koji će doneti bezbednije i lakše putovanje, ali i dati doprinos razvoju privrede.

 

Upravo puštena u saobraćaj deonica Koridora 10 dugačka je 26 kilometara i prolazi kroz Grdeličku klisuru.

Na veoma teškom terenu, savladano je devet velikih kosina. Izgrađena je petlja Predejane, dva tunela Predejane i Manajle ukupne dužine 2,8 km i 36 mostova, ali i regulisano šest kilometara korita Južne Morave.

Smatra se da otvaranjem ovog dela Koridora 10 od Niša do Soluna će moći da se stigne za oko tri sata.

Graditelji ističu da ovu deonicu Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru krase više specifičnosti. Deonica je jedinstvena, između ostalog, i po tome što je petlja Predejane jedina u Srbiji i na Balkanu cela na mostovskim konstrukcijama iznad reke.

Autoput je značajan i po tome da je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku.



Trasa ovog dela kroz Grdeličku klisuru najteža je deonica južnog kraka a njena vrednost je 350 miliona evra. Izgradnja kroz Grdeličku klisuru bila je najkomplikovaniji projekat kod nas, ali i u Evropi. Na tim deonicama ugrađeno je 250.000 tona asfalta, sklonjeno 650.000 kubika kamena.

Južni krak Koridora 10 u Srbiji je dug 74 kilometara i radovi na najtežem delu u Grdeličkoj klisuri trajali su šest godina.

Tokom ovih šest godina izgrađena su dva tunela, Predejane i Manajle, ukupne dužine 2,8 km.

Velike probleme graditeljima je bila Kosina 2, gde se obrušio deo brda, pa su građevinari morali da izgrade galeriju sa 110 betonskih nosača, ugrađeno je 7.000 tona armature a uklonjeno 170.000 kubnih metara zemlje.

Pomenimo da je tunel Manajle, za sada najduži drumski tunel u Srbiji. Dug je 1.808 metara. Posle njega stiže se na most Džemen do, čija je dužina 521 metar.

Most Vrla dugačak je 645 metara i ujedno je najduži i najviši most na južnom kraku Koridara 10. Ceo je na stubovima. Najviši stub visok je 62 metra.



Most Vrla je na 14 raspona dužine po 45 metara, koje savladava ukupno 140 nosača visine 2,20 metara, dužine 44 metra i težine od 87 tona svakog, što daje ukupnu dužinu svih nosača – greda od 6.160 metara i težinu od 12.180 tona.

Na tom mostu specijalna vrsta svetiljki omogućava million nijansi različitih boja.

Do prvog jula ovj deo atoputa biće besplatan, a posle toga biće u funkciji naplata putarine na celoj deonici.

Putarina će od Beograda do makedonske granice koštati oko 1.430 dinara a 420 dinara će koštati putarina između Doljevca i Preševa”.

Puštanju u saobraćaj deonice autoputa na Koridoru 10 kroz Grdeličku klisuru prisustvovao je i veliki broj gostiju. Pored članova Aleksndra Vučića i Ane Brnabić, tu su bili i predsednik Predsjedništva BiH Milorad Dodik, makedonski predsednik Vlade Zoran Zaev, ministri vlade Srbije, diplomatski kor, graditelji i veliki broj grašana sa ovog dela Srbije.
Vučić se sa svojim gostima u autobusu bez krov prošeto se autopoutom. Zaustavljao se i pozdravljao sa graditeljim koji su ga čekali na trasi.

I konačno posle nekolikočasovne neštnje po trasi autoputa Aleksandar Vučić zvanično je otvorio južni krak Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru u dužini od 26,3 kilometra.



Obraćajući se građanima ispod mosta „Vrla“ kod Vladičinog Hana, Vučić je rekao da je svaki novoizgrađeni put, put ka miru ali i način da se zaboravi ružno i da zarastu rane iz prošlosti.

– Ovim putem će ići i Grci, građani iz Severne Makedonije, i Crnogorci, i Albanci, i svi iz Evrope i svima će sada biti razumljiviji i Srbija i srpski jezik. Ne postoji način da se ljudi bolje povežu od izgradnje puteva, svaki put je put ka miru, a autoput je najkraći put ka miru. Srbija ovim pokazuje čemu teži kakve su joj ambicije“, rekao je.

Govorili su i šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici. Rekao je da je uveren da novoizgrađeni put „vodi Srbiju i ceo region u pravcu EU“.

Milorad Dodik ocenio je da je završetak južnog kraka Koridora 10 „decenijski uspeh“ i nešto što menja perspektivu „našeg naroda i država“.

Premijer vlade Severne Makedonije Zoran Zaev smatra da je Koridor 10 „istinska evropska vrednost povezivanja i komunikacije“.
Zajev je još rekao da je ovo prilika da se potvrdi veliko prijateljstvo dve zemlje i da se Severna Makedonija „raduje uspešnim poduhvatima svih suseda“.
Radovi na ovoj deonici su najvećim delom finasirani kreditima Evropske investicione banke i Svetske banke.♦