Kamatica: Od maja novi zakon o turizmu, ali samo za nove agencije

Kamatica: Od maja novi zakon o turizmu, ali samo za nove agencije

02/04/2019 Off By BERB

Svi pravilnici koji bi trebalo detaljnije da definišu novi zakon o turizmu biće doneti do kraja maja i odmah početi da se primenjuju, najavili su za Kamaticu iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

 

Oni još i objašnjavaju da će obavezna primena novog zakona od maja važiti samo za novoosnovane agencije, dok će postojeće imati rok do kraja godine da prilagode svoje poslovanje.

Turističke agencije ne žele da komentarišu novi zakon, kao ni da odgovore na pitanje hoće li njegova puna primena doneti nove, više, cene za buduće putnike.

„Očekujemo da će se ovim novim zakonom stvoriti takav pravni ambijent koji će u većoj meri sprečavati ponavljanje primera zloupotrebe i loše prakse iz prethodnog perioda“, smatraju u Ministarstvu turizma.
Iako bi za oko dva meseca sve novootvorene turističke agencije trebalo da rade po novom zakonu, izrada pravilnika još nije ni počela. U ministarstvu kažu da je sada potrebno urediti oblast depozita, garancije putovanja i kategorizacije agencija. Naime, novim zakonom je propisano da više neće biti dovoljna garancija putovanja, odnosno polisa osiguranja, već će biti obavezan i depozit.
Time je stvoren pravni osnov za kategorizaciju turističkih agencija. One bi trebalo da se razvrstavaju u skladu sa brojem prodatih aranžmana, kao i njihovim vrednostima. Agencije koje prodaju više aranžmana i to onih koji su skuplji, biće u obavezi da plate veći depozit i njihova garancija putovanja moraće da glasi na veći iznos.

„Taj depozit je apsurd. I naš predlog je bio da ne bi trebao da uđe u zakon. Nije normalno da novac samo stoji na računu i ne može da se koristi. Nekim agencijama bi taj depozit u jednom trenutku mogao da znači i opstanak na tržištu. Jedino bi imao svrhu ako bi se osnovao neki fond ili nešto slično.

Godišnje se u proseku otvori oko 20 agencija, a zatvori oko 10. Nema pravila kada je u pitanju period u godini kada ih se najviše otvara i zatvara. Kako najavljuju iz JUTE oni će do kraja aprila iz članstva isključiti 20 agencija. Objašnjavaju da su radili detaljne analize agencija, proveravali i kako posluju sa partnerima u inostranstvu kao i kakav odnos imaju sa kolegama, kao i na osnovu više različitih kriterijuma doneli odluku o isključenju.

I onda se koristio za pokrivanje štete koja bi nastala nesavesnim radom agencija, naravno uz polisu osiguranja“, stav je Aleksandra Seničića, direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA, koja broji nešto više od 260 turističkih agencija i organizatora putovanja. Prema njegovim rečima problem propadanja agencija nije u lošem zakonu, već u tužilaštvu i policiji, jer, na primer, i dalje se ne zna niti je bilo ko uhapšen u slučajevima prevare turista od prošlog leta.
Nezvanično se pominje da bi agencije trebalo da se razvrstaju u tri kategorije, i to od 200.000 do 300.000 evra, zatim do 500.000 evra i treća kategorija bi bilo do milion evra. Visina garancije bi u tom slučaju zavisila na osnovu kategorije u kojoj se agencija nalazi, ali poznavaoci prilika u turizmu kažu da bi problem mogao nastati ako osiguravajuće kuće ne budu želele da osiguraju ovako velike iznose.

„Sve su ovo ogromne garancije i ja ne zna da ovako nešto postoji bilo gde u Evropi ili svetu. Naš predlog će biti da visina premije osiguranja ne bude fiksna, nego procentualna stvarnom prometu. Sada agencije moraju da izdvoje minimum 3.500 evra, a za neke od njih je to ozbiljan novac“, objašnjava Seničić. Prema novom zakonu, ukoliko turistička agencija dobije dve zabrane poslovanja u toku godine, gubi licencu za rad.♦