Kamatica: Dekodiranje telefona je obaveza operatera
22/06/2018Na telekomunikacionom tržištu Srbije, kada je reč o korišćenju mobilnih telefona u drugim mrežama, trenutno vladaju potpuno drugačija pravila, kao i razlozi zbog kojih mobilni operateri prodaju „zaključane“ telefone. Za jedne je, na primer, „zaključavanje“ telefona neophodno radi zaštite korisnika njihovih usluga, dok drugi navode da je to ustvari „neka vrsta garancije da će korisnik izmiriti sve preuzete obaveze prema matičnom operateru“.
Advokati pak, za praksu „zaključavanja“ telefona imaju potpuno suprotan stav, i tvrde da telefon u momentu prodaje nije vlasništvo operatera, jer je njemu cena isplaćena, i on ne može ograničavati pravo svojine novog vlasnika bilo kakvim uslovljavanjem.
Kako Kamatica saznaje mobilni operater VIP je u ovom trenutku jedini na tržištu koji više ne poručuje uređaje koji su zaključani na mrežu operatera.
„Od 2015. godine svi naši uređaji su,,SIM free” i mogu se koristiti bez prepreka na mreži bilo kog operatera“, kažu u kompaniji VIP. Ukoliko njihov korisnik ima stariji telefon, objašnjavaju, procedura „otključavanja“ je veoma jednostavna i završava se za jedan dan.
„Korisnik koji ima stariji telefon treba prvo da pozove korisnički servis, zatim kaže IMEI broj uređaja i zatraži kod za otključavanje. Kod se najčešće odmah prosleđuje korisniku jer se već nalazi u našoj bazi. Uslugu otključavanja uređaja ne naplaćujemo“, pričaju u VIP-u. Oni još i dodaju da je praksa „zaključavanja“ telefona neka vrsta garancije da će korisnik platiti svoje račune prema mobilnom operateru.
U Telekomu Srbija, za to, imaju potpuno drugačije objašnjenje. Oni kažu da su uređaji koji se prodaju na njihovim prodajnim mestima zaključani zbog „bolje tehničke zaštićenosti i svođenja na najmanju meru zloupotreba uređaja, koje utiče na korisničko iskustvo“. Telefon može da „otključa“ samo onaj ko je i potpisao ugovornu obavezu, i to kad ona istekne.
„Zahtev se podnosi ili pozivom kontakt centru, (razgovor sa operaterom se naplaćuje 10,17 dinara ukoliko se poziv obavlja iz matične mreže), ličnim dolaskom do poslovnice ili mejlom. Ukoliko se legitimni vlasnik odluči da mejlom dostavi zahtev neophodno je da pored imena i prezimena navede broj uz koji je kupljen uređaj, šifru korisnika, datum rođenja, model i oznaku telefona, kao i IMEI telefona“, objašnjavaju proceduru u Telekomu Srbija. Prema njihovim rečima sve to može trajati par dana, jer se u većini slučajeva zahtev prosleđuje dobavljaču nakon čega se čeka odgovor. Usluga je besplatna.
„Otključavanje“ se ne naplaćuje ni u Telenoru, a korisnik sve završava za dan ili dva, kažu u ovoj kompaniji. Kod njih se zahtev šalje isključivo mejlom uz osnovne podatke o korisniku, kao i IMEI broj i model uređaja.
„To je moguće nakon isteka ugovorne obaveze ili za vreme njenog trajanja, ali ako korisnik isplati punu cenu uređaja“, kažu u Telenoru. Oni još i dodaju da time pokušavaju „da zaštite vlasnike uređaja od potencijalnih zloupotreba i krađa“.♦