NBS razrešila sve nedoumice oko (ne)obaveznosti upotrebe pečata

NBS razrešila sve nedoumice oko (ne)obaveznosti upotrebe pečata

08/09/2017 Off By
Narodna banka Srbije je usvojila izmene podzakonskih akata iz oblasti platnog prometa i tako precizirala odredbe koje se odnose na neobaveznost upotrebe pečata privrednih subjekata.

Iako je Narodna banka Srbije još 2014. godine donošenjem Zakona o platnim uslugama i usvajanjem pratećih podzakonskih akata i faktički ukinula obaveznu upotrebu pečata privrednih subjekata u vezi s platnim uslugama, uočeno je da u bankarskoj praksi često i dalje preovlađuju rešenja na osnovu kojih privrednici u svakodnevnom poslovanju upotrebljavaju pečat (npr. za overu obrazaca platnih naloga na šalteru), kada ne koriste prednosti elektronskog i mobilnog bankarstva.
Kako bi se unapredila i ujednačila praksa banaka i otklonile sve nedoumice među privrednim društvima i preduzetnicima, usvojenim rešenjima jasno je naglašeno da banke ne mogu odbiti pružanje platnih usluga samo zbog toga što klijent u svom poslovanju s bankom ne želi da koristi pečat.
Šta to praktično znači za privredu?
Najpre privredni subjekti koji su do sada imali otvorene račune i na šalteru koristili pečat za overu platnih naloga u zemlji i sa inostranstvom mogu jednostavno od 1. oktobra banci predati pisani zahtev da više ne koriste pečat i banka je dužna da im bez aneksiranja ugovora već narednog dana obezbedi predaju potpisanih platnih naloga bez obaveze da ih klijent overi pečatom.
Pravna lica i preduzetnici koji otvaraju nove račune nisu dužni da od 1. oktobra overavaju zahtev za otvaranje računa, karton deponovanih potpisa, naloge za platni promet, menice i druga dokumenta koja se odnose na platni promet, osim ako to nisu izričito zahtevali od banke i ugovorili s njom.
Usvojenim rešenjima dat je pun doprinos i ispunjenju jednog od zadataka koji je Vlada utvrdila u svom programu, a radi čijeg sprovođenja je obrazovana međuinstitucionalna Radna grupa za ukidanje obavezne primene pečata i izdavanje papirne fakture, u čijem radu učestvuju i predstavnici Narodne banke Srbije. Glavni ciljevi koji se žele postići su, između ostalog, smanjivanje troškova privrede i unapređenje pozicije Srbije na listi uslova poslovanja (Doing Business) koju objavljuje Svetska banka.
Istovremeno, pozivamo i ohrabrujemo privredne subjekte da u punoj meri koriste mogućnosti i prednosti elektronskog bankarstva i poslovanja koje su im već čitav niz godina u Srbiji dostupni jer se na taj način smanjuju ne samo troškovi i vreme odlaska na šalter banaka, već i rashodi za papirnu dokumentaciju u svakodnevnom poslovanju.(Press NBS)♦