НБС најоштрије осуђује и позива да се без одлагања ставе ван снаге мере које онемогућавају транспорт и дистрибуцију динара на КиМ

НБС најоштрије осуђује и позива да се без одлагања ставе ван снаге мере које онемогућавају транспорт и дистрибуцију динара на КиМ

19/01/2024 Off By BERB

Foto: nbs.rs

 

Поводом најновијих једностраних мера Привремених институција самоуправе на Косову и Метохији (КиМ), које су de facto усмерене на онемогућавање од 1. фебруара 2024. године уноса и коришћења српског динара на КиМ за обављање готовинских платних трансакција, а што практично значи немогућност исплате зарада, пензија, социјалних давања и других прихода српском становништву у динарима – Народна банка Србије обавештава јавност:

Најављене мере, које су супротне не само елементарним међународним стандардима у области финансија и банкарства, већ и до сада успостављеним договорима и начину на који су се одвијали динарски готовински токови већ годинама уназад, усмерене су искључиво на ускраћивање основних прихода које становништво и привредни субјекти остварују у динарима на Косову и Метохији, а самим тим и на онемогућавање елементарних услова за опстанак пре свега српском становништву. Најављеним мерама потпуно се арбитрарно, произвољно и дискриминаторно уређује област готовинских платних трансакција и мења начин на који је годинама у назад функционисао транспорт динара, те практично, онемогућава готовински платни промет у динарима.

Као главни разлог за нове мере помиње се то да се убудуће искључиво евро користи као „званична валута“ за готовинске платне трансакције на Косову и Метохији, што практично значи да се укида могућност коришћења динара који се до сада несметано користио у српским срединама. Напомињемо да Привремена институција самоуправе на КиМ ни у ком случају није овлашћена да прокламује евро (нити било коју другу страну валуту) једином дозвољеном валутом на подручју КиМ, нити евро може да представља легално средство плаћања на КиМ, будући да је Народна банка Србије једина надлежна емисиона институција која је овлашћена да одлучује о употреби динара на целој територији Републике Србије. Када је реч о званичној валути и законском средству плаћања на Косову и Метохији, важно је напоменути да на Косову и Метохији у овом тренутку не постоји никаква друга званично успостављена валута, нити је то евро. Ово потврђују и Европска унија и Европска централна банка у својим јавно доступним информација јер евро не могу издавати, нити увести као валуту земље које нису чланице Европске уније и не испуњавају „критеријуме из Мастрихта“ за приступање еврозони. Штавише, јасно се наводи да „законско средство плаћања“ (енг. legal tender) на Косову и Метохији није евро, већ је реч само о томе да је евро фактички прихваћен код (дела) становништва The euro outside Europe (europa.eu). Самим тим, не може се напречац и без основа забранити ни употреба динара на Косову и Метохији.

Поред тога, давање дозволе, а не систем пријављивања, за сваки унос новчаних средстава преко административне линије, и то само финансијској институцији која има посебну дозволу Приштине, супротно је било каквој упоредној пракси и непознато у било ком финансијском систему који је иоле усклађен с међународним стандардима. Поготово је то неуобичајено тамо где се не емитује сопствена валута и самим тим не располаже инструментима монетарне политике. Не треба посебно истицати да је наведена уредба привремених институција донета ван очију јавности, без јавне расправе у коју није било укључено ни албанско ставништво, а камоли представници Срба на Косову и Метохији, уз све то и мимо процеса дијалога.

Додатно, предложеним решењима спорне Уредбе је прописано да се остале не-евро валуте могу користити на КиМ само као вредност за складиштење у физичком облику или на банковним рачунима у не-евро валутама, за вршење међународних плаћања у не-евро валутама и за валутне размене, као и да се размена валута може вршити у КиМ само преко институција лиценцираних од стране Привремене институције самоуправе на КиМ. Ово практично забрањује употребу и доступност динара грађанима КиМ који примају пензије, зараде и социјална давања у динарима, и немогућност да се динари подижу преко банкомата, да се исплаћују непосредно или на шалтерима пошта и финансијских институција, као и да се било које трансакције између грађана и привредних субјеката врше у динарима. Наведена решења, уколико буду примењена, несумњиво ће водити погоршању положаја српског становништва и додатним притисцима на исти, немогућности исплаћивања зарада, пензије и социјалне помоћи, те за крајњу последицу имати онемогућивање живота и рада српског становиштва на КиМ. При томе не постоје било какве реалне, објективним околностима условљене потребе за изменом праксе која омогућава плаћање физичким и правним лицима која имају потребу за динарима, и чији су извори прихода и пословања у динарима.

У вези са наводном потребом за контролом токова новца и спречавање прања новца и финансирања тероризма, посебно истичемо да је уношење динара на Косово и Метохију један потпуно транспарентан процес, који на тај начин подлеже контроли и који се већ годинама уназад одвија несметано и да су с тиме упознати како надлежни органи Републике Србије, тако и тзв. Привремене институције на Косову и Метохији с обзиром да се сваки индивидуални пренос и њихова количина динара евидентира на административним линијама и да тај транспорт обезбеђује лиценцирано друштво које је под надзором Приштине. Дакле, када је реч о ризику нетранспарентног уношења и злоупотребе динара, овај ризик не постоји и отклоњен је ранијим договорима који се сада једнострано поништавају мерама Приштине.

Напослетку, напомињемо да овде није реч само о једностраној, противправној монетарној мери којом се насилно мења пракса обављања платног промета за лица чији су извори прихода и пословања у динарима, већ о мери чија примена директно угрожава егзистенцију српског становништва и има за циљ да послужи даљем истискивању српског становништва са КиМ, при чему не постоји ниједан оправдан разлог због којег готовински платни промет у динарима не би наставио да функционише на исти начин као што је функционисао годинама у назад.

Народна банка Србије, у сарадњи са надлежним институцијама Републике Србије, предузима све потребне мере у оквиру своје надлежности како би се спречила примена наведене Уредбе и заштитио српски народ на КиМ. НБС сматра да је неопходно без одлагања ставити ван снаге дискриматорске и нечувене мере које су увеле Привремене институције у Приштини како би се омогућио несметани транспорт и диструбуција динара преко финансијских и других институција које преко својих шалтера и банкомата врше њихову исплату и спречило ускраћивање елементарних услова за живот српском становништву на Косову и Метохији.