Gojković je, na otvaranju izložbe priređene povodom 75 godina postojanja Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Galeriji Akademije umetnosti u Novom Sadu, istakla da je ova izložba pored svoje umetničke i naučne vrednosti i dobar primer kulturne diplomatije.
Ova jedinstvena i inspirativna postavka doprinosi jačanju kulturne saradnje i prijateljstva Srbije i Francuske i uvrštena je u ovogodišnji program tradicionalne manifestacije „Mesec frankofonije u Srbiji“, ukazala je ministarka kulture.
Gojković je, osvrćući se na 19 godina od martovskog pogroma 2004. godina na Kosovu i Metohiji, istakla da je Srbija duboko privržena negovanju kulture sećanja i da je današnji datum jedan od najtežih i najtužnijih u viševekovnoj istoriji srpske kulture i izrazila uverenje da je čuvanje sećanja na ove događaje važan preduslov da se takvi progoni i strahote više nikada ne ponove.
Ona je poručila da sa se tugom se sećamo martovskog pogroma Srba na Kosovu i Metohiji i uništavanja naših crkava, manastira i kulturnog nasleđa, dodavši da su pre skoro dve decenije paljene crkve, manastiri i drugi spomenici kulture koji su simbol postojanja i trajanja srpskog naroda na teritoriji koju naseljava vekovima.
Ministarka kulture je podsetila na to da je u martovskom nasilju proterano više od 4.000 Srba, potpuno uništeno ili oštećeno 35 srpskih crkava i manastira od kojih polovinu čine zaštićeni spomenici kulture među kojima su manastir Devič, manastir Svetih arhangela u Prizrenu, crkva Bogorodice Ljeviške i crkva Svetog Đorđa u Prizrenu i crkva Uspenja Presvete Bogorodice u Đakovici.
Podsećajući da je tada nestalo ili uništeno više od deset hiljada fresaka, ikona, putira, odeždi, kao i crkvenih knjiga venčanih i krštenih, Gojković je ukazala i da je u crkvi Bogorodice Ljeviške u Prizrenu, zapaljenoj iznutra, oskrnavljen oltarski prostor, Časna trpeza razbijena, a njen živopis od neprocenjive vrednosti, među kojima freske iz 13. veka, oštećen.
Ona je naglasila da je žalosno što je i danas, nakon 19 godina, kulturna baština na teritoriji Kosova i Metohije svakodnevno ugrožena i što se nastavljaju uporni pokušaji zloupotrebe i falsifikovanja srpskog kulturnog i crkvenog nasleđa.
Ministarka je poručila da su Ministarstvo kulture i Republički zavod svesni značaja našeg sakralnog nasleđa i potrebe da se ono brižljivo sačuva za buduće generacije.
U tom svetlu, kako je ona navela, posebno je važno angažovanje Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture, centralne ustanove u oblasti zaštite, koja aktivno i dosledno radi na očuvanju nasleđa srpskog naroda i države u našoj južnoj pokrajini.
Gojković je, govoreći o večerašnjoj izložbi, rekla da organizovana uz blagoslov episkopa žičkog Justina i entuzijazam igumanije manastira Gradac Nine, u sebi nosi višestranu simboliku.
Ministarka kulture je dodala da su kroz život Svete kraljice, monahinje i svetiteljke Jelene Anžujske i njenu zadužbinu, prikazani snaga i moć srednjevekovne Srbije i izuzetna stvaralačka dostignuća toga doba, koja su zauzela važno mesto u našoj kulturnoj i duhovnoj baštini.
Ona je podsetila da kao svedočanstvo i odraz kraljičinog života, manastir Gradac u građevini ujedinjuje zapadnu umetnost i vizantijsku tradiciju, a istovremeno, baš kao u vreme svog nastanka, podseća na važnost spajanja, razumevanja i prožimanja kulturnih prostora i obrazaca.
Ministarka kulture je navela da je Jelena Anžujska, supruga kralja Stefana Uroša Prvog i majka kraljeva Dragutina i Milutina, pored carice Jelene, supruge Dušana Silnog, najčešće oslikavana žena srpskog srednjovekovnog freskoslikarstva.
Jedina je srpska kraljica kojoj je posvećeno posebno žitije. Milosrdna, prosvećena i odvažna, bila je na neki način i preteča rodne ravnopravnosti u Srbiji. Ostavila je dubok trag u kulturi, zadužbinarstvu i prosvetiteljstvu i svojim delom i nama danas dala mogućnost da svetu prikažemo najlepše delove našeg nacionalnog i kulturnog identiteta, napomenula je Gojković, ukazujući da je zahvaljujući njenoj univerzalnoj vrednosti, ova izložba i na prvom prikazivanju krajem prošle godine u Kulturnom centru Srbije u Parizu naišla na izuzetno pozitivne ocene od strane francuskih akademskih radnika, istraživača, vizantologa i konzervatora.
Otvaranju izložbe u Novom Sadu prisustvovao je direktor Francuskog instituta i savetnik za kulturnu saradnju Ambasade Francuske u Srbiji Stanislas Pjere.