Značaj promovisanja medijske pismenosti za novo doba

Značaj promovisanja medijske pismenosti za novo doba

26/01/2021 Off By BERB

Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka kulture i informisanja Maja Gojković otvorila je danas konferenciju „Nova pismenost za novo doba“, ukazavši tom prilikom na to da su neophodna znanja i veštine medijske pismenosti kako bi se iz digitalnog okruženja izvuklo najbolje i prepoznale lažne vesti.

Gojković je na ovom skupu, koji je održan u novoj zgradi Radio-televizije Vojvodine u Novom Sadu, istakla da svako demokratsko društvo teži tome da na kvalitetan način uredi oblast informisanja i medija, kao jedan od neophodnih stubova demokratije.

I naše društvo prepoznaje značaj informisanja i nastoji da kontinuirano radi na unapređenju ove oblasti, rekla je ona, uz napomenu da Ministarstvo radi na kreiranju politika medijske pismenosti, kroz saradnju sa međunarodnim razvojnim partnerima i sprovođenje projekata u oblasti informisanja i medija.

Gojković je podsetila na to da je Ministarstvo unelo medijsku pismenost u Strategiju razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period od 2020. do 2025. godine, a ovaj pojam je unet u set medijskih i dva obrazovna zakona.

Prema njenim rečima, upravo imajući u vidu značaj ove teme za naše društvo i posebno mlade, izrađen je „Priručnik za razvoj i unapređenje medijske pismenosti u preduniverzitetskom obrazovanju”.

Ovo smo uradili sa našim partnerima upravo u cilju unapređenja i razumevanja ove teme, kao i jačanja kompetencija nastavnika, dece, ali i roditelja. Istovremeno, emitovan je i igrano-dokumentarno-animirani televizijski serijal o medijskoj pismenosti na Radio-televiziji Srbije i Radio-televiziji Vojvodine, koji se oslanjao na obrazovne sadržaje iz priručnika za medijsku pismenost.

Na ovaj način, kako je dodala, podržali smo i ulogu javnih medijskih servisa u razvoju programa posvećenih promovisanju medijske pismenosti među mlađom populacijom.

Potpredsednica Vlade je ukazala na simbolički značaj toga što se danas o medijskoj pismenosti za novo doba govori upravo u zgradi RTV koja je građena za buduće doba.

Ona je naglasila da je razvoj digitalnih tehnologija u 21. veku iz korena promenio naše navike i svakodnevicu, kao i doživljaj društvenog života, i u velikoj meri uticao na pojavu i sve veću prisutnost novih medija, društvenih mreža, što se odrazilo i na tradicionalne medije, koji su morali da uhvate korak sa nezaustavljivim promenama kako bi sačuvali publiku.

Prema njenim rečima, trka za informacijama dovela je do toga da je u digitalnom svetu sve više poruka, naslova, vesti i uopšte sadržaja koji su nam svima dostupni na jedan klik.

Sve veća popularnost društvenih mreža, obilje informacija i njihova nepreglednost, posebno ako se nekritički koriste, lako mogu dovesti do toga da postanemo žrtva lažnih vesti, a njihovim šerovanjem da dalje širimo takve nepouzdane informacije, dodala je Gojković.

Ovakve pojave, kako je navela, mogu veoma lako stvoriti čitav lavirint dezinformacija i glasina, u kome se svako od nas može lako izgubiti, napomenula je ona, ukazavši na to da je upravo zbog toga moć medija danas još veća, imajući u vidu da se zahvaljujući njima daje značaj ljudima i događajima i utiče na način na koji će društvo usvojiti određene pojave i stavove.

Zato je izuzetno važno da se posebno kod mladih razvijaju sposobnosti čitanja, tumačenja i procenjivanja medijskih sadržaja. Jasno je da novi oblici komunikacije stvaraju nove izazove, a te izazove moramo da rešavamo starim metodama – učenjem, obrazovanjem i razvijanjem kritičke misli, poručila je potpredsednica Vlade.

Gojković je danas potpisala Memorandum sa Fondacijom „Propulisionˮ o saradnji u vezi sa razvojem i unapređenjem medijske i informacione pismenosti u Srbiji, navodi se u saopštenju Ministarstva kulture i informisanja.

 

Izvor: Vlada Srbije