
Najava 158. Kritične mase za 5. april – Ko to briše prelaze i staze
03/04/2025U subotu, 5. aprila 2025. godine u 16:30 h će početi okupljanje biciklista na Trgu Nikole Pašića. Povod za okupljanje je 158. Kritična masa pod nazivom “Ko to briše staze i prelaze”. Vožnja će početi u 17h, i ići će sledećom rutom: ttps://ridewithgps.com/routes/
Prošlo je samo par godina od kako je Aleksandar Šapić postao gradonačelnik, a za urbanu mobilnost i saobraćaj u Beogradu je učinjeno više štete nego u celoj prethodnoj deceniji, od kako je SNS na vlasti. Trio Mali – Vesić – Radojičić koji se pre Šapića bavio Beogradom, ipak je stidljivo pokušavao da liči na moderne evropske i svetske metropole, u smislu održivosti i tzv “zelenih” trendova. Dobili smo veliku pešačku zonu, par desetina kilometara biciklističkih staza i traka (koje se slabo ili nikako održavaju), kao i plan za linijski park.
Iako su tokom prethodne decenije od kako je SNS na vlasti u Beogradu dominirali investitorski urbanizam i automobilski narativ, postojalo je razumevanje da se tom pritisku motorizacije ne sme neupitno povlađivati, jer će se grad ugušiti u gužvama, a javni prevoz i građani trpeti zbog sve većeg broja automobila. A onda se pojavio Aleksandar Šapić, i bukvalno, kolokvijalnim rečnikom – obrnuo igricu.
On je od zapadnih metropola preuzeo one najgore davno prevaziđene prakse, posmatrajući gradove koje posećuje iz svoje ograničene automobilske vizure, udobno zavaljen na zadnjem kožnom sedištu službenog automobila.
Iz te ograničene perspektive, primerene 20-om veku kad je cvetao automobilski urbanizam, Šapić vidi samo ograničenja za automobil u kome se nalazi: to su semafori, ležeći policajci, pešački prelazi, pešaci, biciklisti, uske ulice, drvoredi, nedostatak mesta da se parkira automobil. I tako naš gradonačelnik saobraćaj i uređuje, bukvalno od svoje kuće do radnog mesta, on širi ulice, seče drvorede, ukida pešačke prelaze, produžava intervale čekanja za pešake na semaforima, ukida žute trake i tramvajske baštice. Na sve strane asfaltira zelenilo i hvali se novim izgrađenim parkinzima. Ovaj put, obići ćemo neke od “žrtava” Šapićeve vladavine:
Ukinutu biciklističku stazu u Vasinoj i Uzun Mirkovoj
Ukinute pešačke prelaze u Vasinoj
Planirano ukidanje pešačkih prelaza i ukinute biciklističke staze na Trgu Republike
Ukinuti pešački prelaz na Terazijama
Ukinutu biciklističku stazu u Crnogorskoj ulici i ulici Braće Krsmanovic
Stari savski most kao izrazito pešački, biciklistički i most koji je služio da se desetine hiljada ljudi tramvajem i autobusom prevezu preko reke
Ukinut DEO žute trake na Brankovom mostu
Ukinuta prednost za javni prevoz u Uzun Mirkovoj i Vasinoj ulici
Samo pukom srećom i reakcijama međunarodnih organizacija nije stradalo i arheološko nasleđe korz proširivanje saobraćajnica unutar zidina donjeg Kalemegdana, a i reakcije stručne javnosti su sačuvale žute trake za javni prevoz i tramvaje na Voždovcu, koje su takođe bile najavljene za ukidanje.
Praktično sve što Šapić radi po pitanju saobraćaja su primeri kako ne treba raditi i takve primeri se predstavljaju na svim međunarodnim konferencijama o mobilnosti i saobraćaju kao primeri loše prakese u nerazvijenim zemljama. Koncept davanja prednosti automobilu napušten je pre više decenija, i u svetu se favorizovao javni prevoz, biciklizam i pešačenje pa tek onda automobil, kao glavni generator gužvi, buke i zagađenja.
Zbog toga, pokušaćemo ponovo da pronađemo gradonačelnika, za koga se nadamo da je uskoro bivši ovaj put u njegovoj kancelariji, , i da ponovo pokušamo da mu dodelimo zlatnu pedalu za katastrofalno planiranje saobraćaja i nedostatak empatije za pešake, osobe sa invaliditetom i bicikliste.
Vidimo se u subotu, pištaljke su obavezne, a ponesite i pumpe, za svaki slučaj, jer možda gume treba da se DOPUMPAJU!