
LENA I PUŽ – nagrađena nova slikovnica!
04/11/2025Na Beogradskom sajmu knjiga 2025. godine Jakša Lakićević dobio je nagradu ULUPUDS-a (Udruženja likovnih umenika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije) za najboljeg mladog ilustratora za knjigu Lena i puž, koju je napisala Aleksandra Jovanović.

LENA I PUŽ
Napisala Aleksandra Jovanović
Ilustrovao Jakša Lakićević
Kreativni centar 2025.
Slikovnica ‘Lena i puž’ koju je ilustrovao Jakša Lakićević predstavlja izuzetno promišljen vizuelni koncept, koji od početka do kraja obiluje detaljima. Poigravajući se sa objektima i formom Lakićević ilustracijama zadržava pažnju dece, a ujedno ih navodi da promišljaju o fragmentima koji su deo šire umetničke celine, piše u saopštenju žirija.
Lena i puž je netipična, neobična slikovnica. Najčešće se u slikovnicama susrećemo s prvim objašnjenjima pojava u svetu. Dete uči značenja osnovnih pojmova, odnose između pojava, pa i načine postupanja u određenim situacijama. Likovi u priči i okruženje se ne menjaju, već se iznova potvrđuju kroz različite avanture, zbog čega dete sve sigurnije razumeva predstavljeni svet. Međutim, tema ove slikovnice je upravo promena: promena okruženja, tačnije selidba.
Selidbu je uglavnom teško objasniti deci, koja tada postavljaju bezbroj pitanja: zašto moramo da idemo s nekog mesta, šta to znači, hoćemo li se mi nekad vratiti, da li su naše i kuća koju napuštamo i naša nova kuća, kako je našoj staroj kući bez nas…

Aleksandra Jovanović je priču o iskustvu selidbe ispričala iz perspektive samog deteta, te ova slikovnica može biti od velike pomoći u rešavanju problema koji prate preseljenje. U početku pratimo misli glavne junakinje – Lene. Ona „ko bajagi slušaocima“ priča priču o pužu iz svoje bašte, a potom i pominje selidbu. Lena se seli iz sela u grad. Oprašta se s planinama i sa pužem iz bašte, ali onda se ipak predomišlja, i odlučuje na nestašluk. Bira da krišom ponese puža, skrivenog u kutiji, u gradski stan. U trenutku odluke mi, čitaoci, nemamo uvid u Lenine misli: vidimo samo ilustraciju, bez teksta, i pokušavamo da shvatimo šta se dogodilo. Kako radnja odmiče, često ćemo imati dijaloge između mame i Lene, koji neće biti propraćeni pripovedačkim objašnjenjima. Čitaoci su na taj način neposredno uvučeni u svet ove priče i, zaintrigirani, pokušavaju da se u njemu snađu – sele se zajedno s Lenom, učestvuju u razgovorima u kojima i ona učestvuje (ali koji im, kao ni njoj, nisu objašnjeni), kriju puža zajedno s njom. Kada jutro nakon selidbe puž nestane, čitaoci se i sami zabrinu. Gde je puž? Gde je mogao da nestane? Tražeći puža krišom od mame, Lena će proći kroz čitavu strašnu zgradu, i usput upoznati novu drugaricu.
Zbog pristupa u priređivanju ove slikovnice, poseban izazov su predstavljale ilustracije, za koje je bio zadužen nagrađivani ilustrator i dizajner Jakša Lakićević. Ilustracije savršeno dočaravaju zagonetan i upečatljiv svet sela i grada, viđen dečjim očima. Jakša Lakićević se često odlučuje na igru s planovima, te se dinamika stvara u odnosu prvog plana i pozadine, prirodnog fokusa ilustracije i izražajnih boja okruženja koje se menja.
Ovako priređena slikovnica omogućava deci da zajedno s Lenom otkrivaju nov prostor, nove prijatelje i dožive lepa iznenađenja. Takođe, neće steći utisak da ih neko ubeđuje da selidba nije strašna, jer ona zaista u početku strašno deluje. Ali s vremenom se prirodno vezujemo za okruženje, upoznajemo nove prijatelje i, zajedno s Lenom, konačno uspevamo da se poverimo mami. Mali čitaoci na kraju slikovnice mogu upisati ime koje su dali pužu. Simbolika je u knjizi nenametljivo i prirodno postavljena – puž jeste simbol kuće, ali bi svakom detetu zaista moglo pasti na pamet da pravog puža pri selidbi ponese sa sobom kako bi održalo bar neku vezu sa svojom bivšom kućom i dragom baštom.
Budući da je dramaturškinja, Aleksandra Jovanović realističnim, zanimljivim i spontanim replikama mirno vlada tempom priče. Dok čitaju slikovnicu i gledaju ilustracije, roditelji i deca mogu zajedno živo tumačiti tekst i slike, što će i roditelja u procesu čitanja približiti detetu – pri čitanju ove slikovnice roditelj nije povlašćeni čitalac. Dete će lako razumeti da u svojim iskustvima nije samo, već da selidba može biti jedna avantura u koju se s radoznalošću upuštamo, kao u čitanje ove slikovnice.
Aleksandra Jovanović rođena je 1996. u Vranju. Završila je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, a trenutno je na doktorskim studijama. Kao dramaturškinja radila je na mnogobrojnim pozorišnim predstavama, a kao scenaristkinja na nekolicini kratkometražnih filmova i televizijskih serija. Trenutno u svojstvu scenaristkinje priprema više filmskih i TV projekata. Autorka je višestruko nagrađivanih romana za mlade Crna ptica i Petra je stvarno otišla, u izdanju Kreativnog centra, kao i zbirki pesama Jagma (Nagrada Mladi Dis, 2020) i Prsti u psećem krznu. Živi i radi u Beogradu.

Jakša Lakićević, grafičar knjige i ilustrator, rođen je 1999. godine u Beogradu. Diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu 2022. godine, na studijskom programu primenjena umetnost, na modulu Grafika i knjiga. Bavi se ilustracijom i dizajnom knjige, u slobodno vreme i grafikom. Ilustrovao je knjige izdavačkih kuća Kreativni centar i Kornet. Pored toga je i posvećeni biciklista.

