ned. mar 29th, 2020

Balkanekspresrb.rs

ONLAJ MAGAZIN ZA BALKANSKU SARADNJU

Jubilej Beogradskog dramskog pozorišta: Beše teatar na obodu grada!

Mirjana Todorić

 

 


Beogradsko dramsko pozorište je osnovano 1947. godine kao Gradsko pozorište . Prva premijera „Mladost otaca” B. Gorbatova izvedena je 20. februara 1948


Beogradsko dramsko pozorište 20. februara obeležiće sedamdeset i treći rođendan. Tada će biti dodeljene i tradicionalne, godišnje nagrade.

Beogradsko dramsko pozorište je osnovano 1947. godine kao Gradsko pozorište . Prva premijera „Mladost otaca” B. Gorbatova izvedena je 20. februara 1948.

Naredne godine pozorište je preimenovano u Beogradsko dramsko, a 1950. godine Predrag Dinulović postaje upravnik. Dinulović omogućava tada mladim rediteljima kao što su Soja Jovanović i Minja Dedić da zajedno sa ambicioznim glumačkim ansamblom (Rade i Olivera Marković, Tatjana Lukijanova, Predrag Laković, Vlastimir Đuza Stojiljković, Ljuba Tadić, Renata Ulmanski…), postavljaju nove tekstove savremenih dramskim piscima, pre svega američkih pisaca kao Tenesi Vilijamsa i Artura Milera. Novi repertoar i s njim savremeniji, opušteniji stil glume uneli su dah svežine u beogradski pozorišni život.

“Zlatno doba” Beogradskog dramskog pozorišta je imalo podršku kritike i publike, a samo jedna trolejbuska linija do teatra na obodu grada – nije ni malo uticala na gledaoce, koji su salu punili iz večeri u veče.

Po oceni stručne javnosti i publike, Beogradsko dramsko pozorište uspelo je da u 2020. uđe sa novim naslovima koji spadaju među najkvalitetnije teatarske produkcije. Takođe, realizovana je ideja o osnivanju Regionalne unije teatara (RUTA), koja okuplja 6 reprezentativnih kuća iz Hrvatske (Ulysses), Slovenije (Mestno gledališče Ljubljana), BiH (Kamerni teatar 55, Sarajevo), Crne Gore (Gradsko pozorište, Podgorica) i Severne Makedonije (Dramski teatar), i organizovan je prvi u nizu RUTA festival u Beogradu.

Istovremeno, u toku je manje vidljiva, ali značajna unutrašnja rekonstrukcija prostora u kome radimo, smišljena da osveži i poboljša uslove produkcije. Želja je da u treću dekadu ovog milenijuma BDP uđe poboljšano u realizaciji i promociji projekata, ali i podmlađeno u smislu ideja, saradnika i ansambla.

Upravni odbor Beogradskog dramskog pozorišta je povodom obeležavanja Dana pozorišta, odlučio da nagradu za radni doprinos „Mihajlo Fejzulovski” dodeli Bojani Karajović – pomoćniku direktora; Dragani Dragićević – poslovnom sekretaru; Iliji Kozjaku i Nebojši Krogu – majstorima svetla.

Specijalna nagrada se dodeljuje glumačkom ansamblu predstave „Plastelin” za kolektivnu igru u kojoj su svoje umetničke individue podredili specifičnom konceptu predstave:

Ljubomir Bulajić, Aleksandar Jovanović, Jana Milosavljević, Maja Ranđić i Aleksandar Vučković tumačeći više likova u komadu Vasilija Sigareva, u režiji Marka Torlakovića, kombinujući vešto i posvećeno sva glumačka sredstva, bez preterivanja, dodatne farsičnosti ili suvišne emotivnosti, uspeli su da dosegnu sav naboj poetske brutalnosti ove neobične priče.

Nagrada za najbolja ostvarenja članova ansambla Kuće i gostujućih umetnika i autora, u predstavama Beogradskog dramskog pozorišta u 2019. godini dodeljuje se:

Pavlu Pekiću – za ulogu Fon Ašenbeka u predstavi „Sumrak Bogova”

Pavle Pekić, u surovoj i mučnoj “igri stolica” u uspostavljanju novog poretka tj. “vrlog, novog sveta” pisca Ivora Martinića i reditelja Jagoša Markovića, pravi sa puno svedene elegancije lik Fon Ašenbeka kao “gospodara lutaka”. Tačnije, onog koji povlači konce nemoćnim marionetama, smeštenim u žrvanj bešćutnog mehanizma apsolutne vlasti, zatvarajući pri tom – bukvalno, u isti koš i publiku i ostale glumce na sceni, bez mogućnosti izlaza.

Patriku Laziću – za režiju predstave “Fine mrtve d(j)evojke”
Kontroverzni komad „Fine mrtve d(j)evojke”, jednog od najintrigantnijih umetnika nove generacije u regionu, Mate Matišića, inspirisao je mladog reditelja Patrika Lazića da se često proskribovanom temom pozabavi u diplomskoj predstavi, ostvarenoj u saradnji sa FDU (mentori su bili profesor Egon Savin i docent Filip Grinvald).

Nagrada „Tatjana Lukjanova” – glavna godišnja nagrada za višegodišnji doprinos Beogradskom dramskom pozorištu i pozorišnom životu Srbije dodeljuje se Jagošu Markoviću, reditelju koji je karijeru 1988. godine praktično započeo u ovom pozorištu, predstavom „Čarapa od sto petlji” Aleksandra Popovića. Za više od 30 godina, njegovih šezdesetak režija na prostoru čitave nekadašnje Jugoslavije, kao i u Evropi, značajno su uticale na scenski jezik, savremen pristup klasici, kao i eksplozivan, ekspresivan, specifičan glumački izraz.

Nagrade će biti uručene na svečanosti povodom obeležavanja Dana Beogradskog dramskog pozorišta u četvrtak, 20. februara 2020. godine u podne u foajeu BDP-a.♦