Sutra premijera u BDP: „Fine mrtve d(j)evojke“,

Sutra premijera u BDP: „Fine mrtve d(j)evojke“,

22/11/2019 Off By BERB
Foto: Aleksandar Jovanović

Mirjana Todorić

Premijera predstave „Fine mrtve d(j)evojke“, rađene prema tekstu Mate Matišića, a u režiji Patrika Lazića biće odigrana sutra, subota, 23. novembra , od 20.30 časova na Maloj sceni „Predrag Pepi Laković“ Beogradskog dramskog pozorišta.


Pretpremijera predstave je danas, 22. novembra od 20.30 časova, dok će pre izvođenja, od 19 časova u foajeu Beogradskog dramskog pozorišta biti organizovana promocija knjige drame Mate Matišića.

Adaptaciju, režiju i scenografiju potpisuje Patrik Lazić, a u predstavi igraju Milena Predić u alternaciji s Ivom Ilinčić, Ivana Nikolić, Jadranka Selec, Milan Zarić, Paulina Manov Đurđević, Ivan Zarić, Ivan Tomić, Daniel Sič, Slađana Vlajović, Vladan Milić, Zoran Đorđević, Teodor Vinčić.

Uz pojavljivanje drame Mate Matišića na pozorišnim daskama u Hrvatskoj vežu se skandali i afere, jer on nemilosrdno i uz puno crnog humora secira hrvatsku posleratnu stvarnost. U jednom intervjuu, komentarišući nastajanje filmova po dramama „Ničiji sin” i „Žena bez tijela”, Matišić za svoje likove izjavljuje:

„Svi likovi su nesrećnici koji pokušavaju da se snađu u vlastitim životima. Oni misle da svoje sudbine mogu da kreiraju poduzimajući nešto ljudsko. No baš to postaje uzrok njihovih tragedija. Zaključak je strašan: uljuđenost se na ovim prostorima plaća životom. Samo ne-ljudi mogu vladati, a skriveni u brlogu ili šutnji opstati, a to je vrlo blizu pećinskom životu.”

⇐Patrik Lazić:Predstava „Fine mrtve d(j)evojke” nastala je kao diplomski rad, prema tekstu jednog od najprovokativnijih hrvatskih savremenih autora, Mate Matišića. Sada već kultni, istoimeni film u režiji Dalibora Matanića svoju je premijeru imao 2002. godine, deset godina kasnije nastaje pozorišna verzija čija zagrebačka premijera prolazi uz jednake kontroverze. Onda je ponovo prošlo skoro deset godina do beogradske premijere, a da on nimalo nije izgubio na svojoj aktuelnosti. Iako je za pisca to odlično, poželjno, za društvo koje se očigledno i dalje vrti oko istih problema i naučenih šablona ponašanja nikako nije.

To je priča o lezbejskom paru, studentkinjama koje se doseljavaju u novi komšiluk, ni ne sluteći da su komšije redom veliki vernici i patriote koji ubijaju, siluju i abortiraju, brižni roditelji koji podižu frustriranu decu, kao i oni retki “dobri” koji uvek ćute… Susedstvo, u kom je trebalo da ostvare sanjanu idilu, odigraće im posmrtni marš čije korake vrlo dobro i uigrano znaju sve komšije. Dovodeći u pitanje sveto trojstvo hrvatskog, pa i srpskog društva: patriotizam, religiju i brak, Matišić ubada suštinu našeg malograđanskog licemerstva.

Postoji jedan društveni paradoks koji je po meni duboko pogrešan i nastran i o kom sam hteo da napravim predstavu – činjenici da je društveno prihvatljivije mrzeti bilo koga, nego voleti. Ovo nije još jedna „gay-friendly“ predstava, mi čak i nismo politički korektni u njoj, nema crnih i belih, svi su u najmanju ruku sivi i ogrezli u mržnju. Ovo je ozbiljna dijagnoza društva i upozorenje da s nama opasno nešto nije u redu kad toliko mrzimo. Živimo neke naučene šablone patriotizma i pogrešno shvaćene vere, pa smo nesrećni i frustrirani. Mržnja uvek izvire duboko iz nas, naših strahova, trauma, frustracija i najvažnije, nedostatka ljubavi. Zato mislim da se ova predstava bavi širim problemom od toga ko sa kime spava.“

Patrik Lazić (1995, Pula) studirao je Pozorišnu i radio režiju u klasi prof. Egona Savina na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, gde je 2019. diplomirao upravo predstavom „Fine mrtve d(j)evojke” u Beogradskom dramskom pozorištu. Kritičar Ivan Medenica zapisuje u NIN-u da je „ovo onaj redak i dragocen slučaj kada nečije debitantsko delo zasluži da mu se momentalno posveti pažnja”.♦