Bitef: Svet bez ljudi – predstave bez glumaca
19/07/2018Pedeset drugo izdanje Bitefa ove godine održaće se u Beogradu od 13. do 22. septembra pod sloganom Svet bez ljudi. Ovim sloganom umetnički tim Bitefa, prevashodno je želeo da obuhvati nekoliko međusobno čvrsto povezanih tematsko – problemskih asocijacija: svet bez „pravih“ ljudi, svet uoči apokalipse i fenomen smrti.
Višeslojni kuratorski koncept ovogodišnji Bitef vodi u više pravaca. Jedan od segmenata festivala čije se dve od tri produkcije direktno bave fenomenom smrti, otkriva, međutim, još jedno značenje slogana. Radi se o pozorišnim instalacijama, predstavama bez živih glumaca na sceni.
⇒Večna Rusija, autorke Marine Davidove, u produkciji berlinskog pozorišta HAU, u sebi sadrži dvostruku političku provokaciju, namenjenu kako levičarima, tako i desničarima. Sa jedne strane ona kritikuje Putinov režim optužujući ga da se nadovezuje na tradiciju autoritarnosti ruskog društva, dok sa druge zastupa tezu da neke od najvećih društvenih sloboda u Rusiji nisu osvojene boljševičkom Oktobarskom revolucijom, već građansko-socijalističkom Ferburarskom revolucijom.
⇒Mladi multimedijalni umetnik iz Izraela Nadav Barnea, predstaviće se publici instalacijom PA'AM, u skladu sa već dobro profilisanom strategijom Bitefa da otkriva i u širem međunarodnom kontekstu afirmiše nova imena. Radi se o jedinstvenoj instalaciji koja, po rečima umetničkog direktora Ivana Medenice, kombinuje najsavremeniji scenski izraz sa drevnim osećanjem smrti.
⇒Celinu od tri instalacije na 52. Bitefu zaokružuje rad Zaostavština, komadi bez ljudi poznatog reditelja Štefana Kegija, jednog od tri člana svetski proslavljenog kolektiva Rimini Protokol, a koji je produkcija jednog od vodećih švajcarskih pozorišta, Vidija iz Lozane.
Ono što je veoma važno istaći, u kontekstu tradicionalnih predrasuda u doživljaju pozorišnih formi i žanrova, odnosno toga šta je pozorište a šta ne, je činjenica da su sve tri instalacije pravljenje za igranje u pozorišnom prostoru, a ne galerijama ili drugim prostorima. Drugim rečima, ako su sami producenti ove projekte tretirali kao pozorišne predstave, stvara se utisak da je svaka debata o tome da li je ovim projektima mesto na pozorišnom festivalu suvišna.(Press Bitef) ♦