15. Beogradskog festivala igre: Pod sloganom Prestonica gostovalo 15 baletskih trupa iz celog sveta

15. Beogradskog festivala igre: Pod sloganom Prestonica gostovalo 15 baletskih trupa iz celog sveta

09/04/2018 Off By

 


Nastupom Sidnejske kompanije igre u Centru Sava, u sredu 4. aprila, završeno je petnaesto izdanje Beogradskog festivala igre. U okviru jubilarne edicije, pod sloganom Prestonica, najveći festival umetničke igre u regionu predstavio je publici 15 trupa iz sveta.

Glavni program je počeo 15. marta, i doneo 24 nove koreografske postavke u izvođenju renomiranih kompanija baleta i savremene igre iz Izraela, Grčke, Holandije, Kine, Norveške, Australije, Velike Britanije, SAD, Danske, Poljske, Belgije, Nemačke, Italije i Kanade. U Beogradu je prikazano dvadeset celovečernjih programa, i to u Centru Sava, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Pozorištu Atelje 212, Operi Madlenianum, Pozorištu na Terazijama i u Beogradskom dramskom pozorištu, dok su u Novom Sadu prikazane dve predstave na sceni Srpskog narodnog pozorišta.
Izvođenje svojih koreografskih dela u Srbiji pratili su Dimitris Papajoanu, Noa Verthajm, Kristjan Ingimarson, Rafael Bonačela, Ina Kristel Johansen, Silvija Gribaudi, Ed Vub, Frank Šartije i Roj Asaf, što je fantastičan broj poznatih autora savremene igre na jednom festivalu.
Ovogodišnje izdanje Beogradskog festivala igre beleži preko 23.300 posetilaca, od kojih je 19.711 prisustvovalo glavnom program festivala, dok su paralelni programi privukli oko 3.600 učesnika i posetilaca. O programima je svakodnevno izveštavalo 124 akreditovana novinara, od kojih čak 38 iz inostranstva.
Festival je otvorila izraelska koreografkinja Noa Verthajm pred prepunom salom Centra Sava.



Nagradu Jovan Ćirilov iz 2017. godine, primio je grčki reditelj i koreograf Dimitris Papajoanu u Skupštini Grada Beograda, a priznanje mu je uručila predsednica Vlade Republike Srbije, Ana Brnabić. Odmah nakon gostvanja u Beogradu, komad Dimitrisa Papajoanua mogla je da vidi publika u Parizu i Luksemburgu, dok je komad izraelske trupe Vertigo, posle Beograda otišao u londonski Albert Hol. Mnogi naslovi iz selekcije ovogodišnjeg Beogradskog festivala igre, imali su svoju međunarodnu premijeru u srpskoj prestonici, poput radova Ine Kristel Johansen, Silvije Gribaudi, Rafaela Bonačele, Noe Verthajm, Gabrijele Nenkajvel, Jorme Elo, Čenga Cunga Lunga…
Zbog realizacije festivalskog programa u Srbiju je doputovalo 357 baletskih igrača i članova tehničko-administrativnih timova kompanija koje su učestvovale. To je ujedno i broj kupljenih avionskih karata, dok je 1475 hotelskih noćenja obezbeđeno samo za učesnike festivala. Ukupno 8 šlepera i 9 manjih kamiona, prenelo je scenografije potrebne za izvođenje predstava iz evropskih gradova, poput Kopenhagena, Osla, Atine, Roterdama i Poznanja… ali i sačekalo kontejnere koji su stizali iz Montreala, Njujorka, Seula i Manile! Iz inostranstva je preko web sajta Beogradskog festivala igre rezervisano 289 ulaznica za predstave u pozorištima koja nemaju sistem on-line prodaje. Prema toj evidenciji, najviše gostiju je stiglo iz Slovenije, Bugarske, Grčke, Italije i Nemačke, ali ih je bilo i iz Argentine i Japana. U proseku, inostrani gosti pogledaju po dve predstave. Što se tiče publike iz drugih gradova Srbije, zahvaljujući saradnji ostvarenoj sa lokalnih samoupravama u toku projekta Karavan igre u organizaciji Nacionalne fondacije za umetničku igru, predstave Sidnejske kompanije igre i izraelske trupe Vertigo, pratilo je oko 250 mladih stanovnika opština Novi Pazar, Smederevo, Vranje i Negotin.
Beogradski festival igre je po prvi put kreirao sopstveni promotivni film i vizuelne materijale, koji su uspešno predstavljeni u zemlji i inostranstvu. Reč je o radu reditelja i fotografa Mihaila Savića, pred čijim objektivom se našla Gala Jovanović, solistknja Baleta Opere u Beču. Prva prezentacija filma i velika izložba fotografija nastalih tokom septembra 2017. godine na nekim od najlepših i najprepoznatljivijih lokacija Beograda, bila je upriličena u novembru 2017. godine u Skupštini Grada, i okupila je oko 350 posetilaca, predstavnika diplomatskog kora i domaće kulturne javnosti.
Festivalu je prethodila i peta po redu revija filmova Dani igre u Kinoteci (24–28. januar), na kojoj je prikazano 8 novih dokumentarnih ostvarenja i 2 igrana filma, od kojih je jedan repriziran zbog velikog interesovanja publike. Priznanje Vip poziva za 2018. godinu poneli su baletski umetnici Gala Jovanović i Aleksandar Neškov. Početkom marta, izložba fotografija iz arhiva Nacionalne opere u Atini održana je u prostorijama Nacionalne fondacije za igru, dok je velika prezentacija foto materijala Sidnejske kompanije igre i Baleta Hongkonga upriličena na ulicama Novog Sada. Tradicionalno „Razigravanje“ pred početak glavnog programa, u organizaiji Vip-a, okupilo je oko 200 amatera, ljubitelja pokreta. Kao i prethodnih godina, u susret manifestaciji održani su brojni besplatni majstorski kursevi za učenike baletskih škola i profesionalne igrače iz Srbije, kao i radionice za decu bez prethodnog iskustva u umetničkoj igri. Organizaciju ovih programa, realizovanih u saradnji sa Nacionalnom fondacijom za igru, podržali su Delegacija EU u Srbiji i Ambasada SAD u Beogradu. Tako su majstorske kurseve vodili renomirani pedagozi poput Emilijana Pikolija iz Italije i Aleksandra Neškova iz Grčke, a radionice savremene igre Goran Subotić i Kristina Koleman iz SAD. U toku festivala, sa našim mladim talentima radili su izraelska koreografkinja Noa Verthajm i balet majstor trupe Balet Trokadero iz Njujorka, Rafaele Mora, dok je igrač Robert Karter iz iste trupe, vodio majstorki čas scenske šminke. Zbog rasprodatih predstava, Balet Trokadero je održao otvorenu probu u Pozorištu na Terazijama. Balet Hongkonga je osim na scenama Centra Sava i Srpskog narodnog pozorišta, nastupio i u beogradskom Muzeju savremene umetnosti, sa pop-up performansom na muziku Bitlsa. Takođe, ova trupa je održala otvorenu audiciju za baletske igrače u Centru Sava. Na samom kraju festivala, akrobatska grupa iz Madrida je izvela besplatan performans kod zgrade Geozavoda.



Od izvođenja predstava Beogradskog festivala igre, beogradska i novosadska pozorišta, prihodovala su na ime zakupa blizu šest miliona dinara. Festival je za realizaciju programa angažovao 120 scenskih radnika i dekoratera, kao i brojne studenate završnih godina umetničkih fakulteta.
Blizu 900 afirmativnih tekstova je objavljeno o ovogodišnjem Beogradskom festivalu igre u domaćim i inostranim štampanim medijima, dok je preko 1300 objava manifestacija imala u on-line izdanjima. Skoro 200 tv priloga i preko 1000 tv spotova „Prestonica“ emitovano je na televizijama u Srbiji, Francuskoj i Italiji, kao i na MTV-u. Televizija Pink i RTS snimili su četiri koreografske postavke. Ukupno 127 oglasa sa festivalskim programom štampano je u domaćim i inostranim novinama i časopisima. Najviše inostranih medija koji su najavljivali i pratili manifestaciju bilo je iz Italije, Francuske, Hrvatske, Velike Britanije, Mađarske i Izraela, a do sada su objavljeni brojni tekstovi o predstavama koreografa Dimitrisa Papajoanua, Akaša Odedre, Mari Šuinar, kao i o nastupima trupe Peeping Tom, Baleta Hongkonga i Sidnejske kompanije igre.
Tokom svoje petnaeste edicije, Beogradski festival igre je još jednom uspeo da Beograd i Srbiju predstavi kao evropski centar kulture i najreferentnije mesto za predstavljanje savremene umetničke igre. Za uspešnu realizaciju brojnih događaja, organizatori duguju zahvalnost Gradu Beogradu, Delegaciji EU u Srbiji, Pokrajinskoj vladi Vojvodine, Gradu Novom Sadu, ambasadama zemalja učesnica programa, Narodnoj Skupštini Srbije, medijima, donatorima i sponzorima. Festival su ove godine podržali Vip mobile, kompanija koja je već 11 godina generalni sponzor manifestacije, zatim Erste banka, Visa, Fondacija Hemofarm, brend Nivea, kompanije Nestlé Adriatic, DDOR Novi Sad, Eagle Hills, Bambi, Imlek, Heineken, Marbo Product, Ball Packaging, Qatar Airways, Vahali Production Services, JP Posta Srbije, Advokatska kancelarija Karanović/Nikolić, kompanije Teri Inženjering, Telegroup, SGS, BeotelNet… i mnogi drugi.♦