Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije: zamagljivnje ministra Vukosavljevića

Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije: zamagljivnje ministra Vukosavljevića

07/07/2017 Off By
Nakon serije istupanja u javnosti ministra Vladana Vukosavljevića u kojima govori o tome da “ne može samo država finansirati kulturu” Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije podseća ministra da to nikada nije ni bio slučaj, a pogotovo nije tokom poslednje dve decenije. Takođe, podsećamo da državu finasiraju građani, a samim tim i organizacije umetnika i radnika u kulturi koje su i do sada za svoje funkcionisanje obezbeđivale značajan deo sredstava iz drugih izvora, čiji je dobar deo prihoda – kroz razne poreze, doprinose, takse, zakupe prostora u državnom vlasništvu i druge namete, upravo punio državnu kasu, a u nekim slučajevima i u većem iznosu nego što je iznosila podrška države.

Ovakvom zamenom teza, ministar je zapravo pokušao da izbegne odgovore na seriju ozbiljnih kritika i zamerki nakon skandaloznih rezultata godišnjih konkursa Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i objavljivanja Nacrta strategije razvoja kulture 2017-2027. Pozivamo stoga novinare da ne nasedaju na vešto smišljen diskurs kome je cilj zamagljivanje i izbegavanje konkretnih pitanja na koja javnost želi da čuje odgovore.
Nakon objavljivanja komparativne analize rezultata konkursa Ministarstva kulture, koju je Asocijacija uradila za prethodne tri godine, postalo je jasno ne samo da se ukupna sredstva namenjena organizacijama u kulturi smanjuju, već i da se od tih malih sredstava, netransparentnim procesima izbora komisija i njihovog rada, kao i direktnim mešanjem u donošenje tih odluka, sve veći deo sredstava, po kriterijumima očigledno poznatim samo ministru, izdvaja za organizacije koje se i ne bave kulturom. U 2017. godini organizacije koje se BAVE kulturom dobile su 296.000 evra (35,5 miliona dinara) manje nego 2016. Ukoliko je situacija tako teška kao što ministar navodi, zbog čega se onda Ministarstvo opredeljuje da podržava projekte u drugim oblastima, umesto da učini sve da se održi kulturna produkcija? Kako to da se za održavanje Dvorskog kompleksa, u godini u kojoj član Krunskog kabineta postaje ministar, odjednom izdvaja duplo više sredstava nego prošle godine? Ukupno 68 miliona dinara, a nema novca za seriju projekata koji su prethodnih godina činili okosnicu savremene umetničke scene Srbije, doprineli saradnji u regionu i procesu evropskih integracija.
Dok ministar Vukosavljević najavljuje nove obaveze za lokalne samouprave u budućoj Medijskoj strategiji, istovremeno se proglašava nenadležnim čak i za komentar činjenice da se u Sekretarijatu za kulturu grada Beograda – odakle je inače avanzovao, dešava da su organizacije koje na konkursima dobijaju sredstva registrovane neposredno pred, u toku ili čak nakon zatvaranja konkursa. Nema komentar ni na to što su organizacije koje dobijaju sredstva namenjena za kulturu direktno ili posredno vezane za političke partije na vlasti i da su lokalno pozicionirane u Čukarici, Surčinu ili Rakovici, gde je novac namenjen organizacijama civilnog društva završio čak i u gradskim opštinama.
Serijom ovih i drugih nelogičnosti i nepravilnosti, na koje je Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije upozorila, drastično je ugrožen rad onih vaninstitucionalnih aktera u kulturi koji funkcionišu van partijskog polja delovanja, a prva žrtva ovakvih skandaloznih odluka je portal SEEcult koji je ostao bez podrške na javnim konkursima, čime je ugrožen opstanak ovog jedinstvenog nezavisnog medija.
U međuvremenu, objavljen je i tekst Nacrta strategije razvoje kulture koji je već izazvao ozbiljne kritike stručne javnosti odsustvom istraživanja, paušalnim i neutemeljenim tvrdnjama, neusaglašenom metodologijom i sveukupnim diletantskim i nestručnim pristupom, koji ima tendenciju da legalizuje aktuelnu kulturnu politiku – suprotnu duhu krovnog Zakona o kulturi na osnovu kojeg se Strategija i donosi. Obzirom da ministar kulturnu politiku planira viđajući se sa bizarnim grupama – poput one koja u novobeogradskoj Hali sportova organizuje tribine Miroljuba Petrovića, poznatog po širenju šovinizma i govora mržnje, nije neobično i da najavljuje da mesta na javnoj raspravi o Nacrtu strategije razvoja kulture neće biti za sve!
Sve je očiglednije da se promoviše nova kulturna politika u kojoj zaista nema mesta za sve, pogotovo one koji svoju praksu baziraju na savremenim, inovativnim i kritičkim umetničkim praksama.(Press UO Asocijacije NKSS)♦