MSU: razgovor o knjizi Branislava Dimitrijevića, “Slatki film Dušana Makavejeva”

 

Nezaboravan; Dušan Makavejev
U utorak, 13. juna u 18 časova u Galeriji-Legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića (Rodoljuba Čolakovića 2). Muzej savremene umetnosti organizuje projekciju filma Dušana Makavejeva, Sweet Movie. Nakon projekcije, u 20 časova biće održan razgovor o knjizi a, Slatki film Dušana Makavejeva, u izdanju Muzeja savremene umetnostiu okviru edicije MSUBioskop sveske, 2017.

U razgovoru čestvuju autor Branislav Dimitrijević, istoričar i teoretičar umetnosti, Tanja Marković, psihološkinja, Slobodan Šijan, filmski reditelj i Dejan Sretenović, kustos Muzeja savremene umetnosti
Film Sweet Movie premijerno je prikazan na Međunarodnom filmskom festivalu u Kanu, 1974. Autori scenarija su Dušan Makavejev, Frans Galager (France Gallagher), Martin Malina.
Glavne uloge: Karol Lor (Carole Laure), Pjer Klementi (Pierre Clémenti), Ana Prucnal (Anna Prucnal)
U jednom intervjuu iz vremena premijere u Kanu 1974, Makavejev otkriva kako je Sweet Movie bio na početku mišljen kao nastavak filma WR Misterije organizma. Glavna junakinja Misterija, Milena, trebalo je da pronađe svoju odsečenu glavu – odnosno da njena odsečena glava pronađe svoje telo – i tako se uspostavi kao nova ličnost rascepljena u tri protagonistkinje. U toj „lakoj komediji“, Zlatna Milena (Milena Gold) zamišljena je kao džetseterka prepuštena potrošnji i uživanju, Crvena Milena (Milena Red) ostaje verna svojoj revolucionarnosti i postaje nekakva nostalgična soc-realistička figura, a Siva Milena (Milena Grey) dovedena je do duboke katatonije. Ove tri Milene trebalo je da se na kraju filma sjedine u figuri koju Makavejev u jednom drugom intervjuu opisuje kao „prosvećenu marksističku militantnu prostitutku, vlasnicu broda koji je nešto poput klinike ili raja za seksualne proletere, strane radnike i ostale, i koja će pretvoriti svoj život u neprekidnu feštu za one prema kojima je sudbina bila nepravedna”… (iz knjige Slatki film Dušana Makavejeva)
„Dimitrijevićeva reinterpretacija filma Sweet Movie, kao i Makavejevljevog svjetonazora i stanovitih promjena u njemu do kojih dolazi u novim produkcijskim i kulturnim okolnostima, doista je u mnogo čemu rasvjetljavajuća, vredan prilog razumjevanju Makavejeva ali i reinterpretaciji njegova položaja u skopu jugoslavenskog (osobito crnotalasnog), te njegovoj suvremenoj aktualnosti u novom svjetskom političko-društvenom i kulturnom kontekstu.“ (Hrvoje Turković, odlomak recenzije knjige Slatki film Dušana Makavejeva)(Press MSUB)♦