Ulična galerija: Izložba „Bogdan Bogdanović 2013/14“, fotografa Sebastian Illing-a

Ulična galerija: Izložba „Bogdan Bogdanović 2013/14“, fotografa Sebastian Illing-a

13/10/2016 Off By
Sebastian Illing :Godine 2007., kada sam prvi put u Kosovskoj Mitrovici video Bogdanovićev spomenik u znak sećanja na rudare, počeo sam osećati njegovu “doživotnu egzaltaciju” za i sa prostorom. Ovaj prostor imao je magnetni efekat za mene. Bio sam opčinjen načinom na koji je arhaična forma u interakciji i čudnovatoj harmoniji sa okruženjem

Radomir Lazović


BEOGRAD.- U petak, 14. oktobra u 20 časova u Uličnoj galeriji biće otvorena izložba fotografija „Bogdan Bogdanović 2013/14“, fotografa Sebastiana Illing-a. Na otvaranju izložbe nastupiće grupa Bullet for a Badman. Izložba će biti otvorena do 28. oktobra.

Da potsetimo mlađe posetioce da je Bogdan Bogdanović (1922-2010) bio je arhitekta, urbanista, pisac, filozof, umetnik, univerzitetski profesor i političar. Grad je za njega bio kulturni i moralni pojam, koji je istraživao, maštao i mislio, i o kome je pisao. Promišljao je i pisao o drugačijem gradu, o gradu koji nastaje odozdo, koji nastaje na osnovu građanske participacije, a njegovo kritičko promišljanje ne prestaje da bude izvor insipracija i ideja.

izlozba1Autor je brojnih knjiga i eseja. U jednom od svojih eseja “Gradoslovar”, Bogdanović navodi da je: igra misao, a misao događaj, i da tamo gde ljudi ne umeju da se igraju gradova, tamo ne umeju ni da misle svoje gradove i svoje prostore i tamo se pravi grad nikada neće ni dogoditi”.

Bogdanović je autor preko 20 spomen – obeležja žrtvama fažizma u Drugom svetskom ratu, podignutih u drugoj polovini dvadesetog veka širom bivše Jugoslavije. Njegova memorijalna zdanja izvedena su iz topografije i okruženja u kojem su nastala i oblikovana u mesta pamćenja i komemoracije. Od 1970 – 72. godine bio je dekan Arhitektonskog fakulteta, nakon čega je formirana Nova škola arhitekture (1971-1973), ali je zbog nedostatka podrške da reformiše i modernizuje školu bio primoran da podnese ostavku. Nakon toga, posebnu vrstu pedagoškog poduhvata predstavljala je Seoska škola za filozofiju arhitekture u Malom Popoviću gde je sa studentima nastavio da razvija nove pristupe arhitektonskoj praksi zasnovane na istraživačkim igrama. Bio je predsednik Saveza arhitekata Jugoslavije i član SANU do istupanja 1981. godine. Bio je i gradonačelnik Beograda od 1982-86. godine. Zbog antimiloševićevskog angažmana proteran je iz svog ateljea i škole u Malom Popoviću, a Beograd je napustio 1993. godine. Poslednje decenije života proveo je u Beču, gde je i umro 2010. godine. Dobitnik je velikog broja nagrada i priznanja za svoj rad, od Ordena za hrabrost, Piranezijeve nagrade, do Zlatne medalje grada Beča.

Impresioniran njegovim (skoro zastrašujućim) arhitektonskim stilom i činjenicom da njegova dela ne dozvoljavaju striktno, i unapred definisano tumačenje, odlučio sam da istražim njegov rad tokom tri putovanja po bivšoj Jugoslaviji 2013/14. Često bih proveo sate posmatrajući njegove arhitektonske kompozicije (ili preciznije, “širu sliku” koju čine arhitektura i pejzaž, ali i ljudi, i životinje i zelenilo u koje ti spomenici zarastaju). Daleko od predstavljanja sinopsisa Bogdanovićevog rada (Achleitner publikacija iz 2013. godine poslužiće u te svrhe), crno-belim fotografijama tehnikom krupnog kadra ili fokusom na detalje želeo sam da pokažem ono što mene posebno fascinira.

Godine 2007., kada sam prvi put u Kosovskoj Mitrovici video Bogdanovićev spomenik u znak sećanja na rudare, počeo sam osećati njegovu “doživotnu egzaltaciju” za i sa prostorom. Ovaj prostor imao je magnetni efekat za mene. Bio sam opčinjen načinom na koji je arhaična forma u interakciji i čudnovatoj harmoniji sa okruženjem. Godinama nakon toga sam želeo da posetim još Bogdanovićevih memorijala, dok me konačno sudbonosne okolnosti nisu odvele na put 2013/14. godine. Tada su se stvari pokrenule. Kamera je svakako bila deo mog prtljaga, ali bez namere da jednoga dana napravim izložbu. Na kraju, izuzetno sam srećan što imam priliku da svoje fotografije “ukletog neimara” izlažem u Beogradu – gradu koji je dugo (do 1993. godine) bio središte njegovog života, gde su ga ljudi koji ga zateknu kako “luta” ulicama 1950-ih pozdravljali sa “Servus Caligari”, gde je bio gradonačelnik i gde je napisao otvoreno pismo gospodinu M. 1980. godine.”, navodi Sebastian Illing

Illing je rođen je 1980. u Verdau (bivšoj Nemčkoj Demokratskoj Republici). Odrastao je u ruralnom delu Saksonije u dolinama reke Plajse i potoka Lauterbah, gde je stekao obrazovanje i bio aktivan u društvenom radu (posebno u radu sa osobama sa fizičkim i psihičkim poteškoćama). Studirao je sociologiju, psihologiju, i interkulturne studije u Jeni u Nemačkoj i Urbinu u Italiji. Između 2000. i 2007. godine, živeo je u Bolzanu u Italiji, Bohumu, Madridu, i Bernu u Švajcarskoj gde je stažirao. Trenutno živi u Bernu. Proteklih osam godina bavi se mladima, a trenutno je vaspitač u centru za mlade sa psihičkim i fizičkim poteškoćama. Takođe se bavi i muzikom. Smatra da postoji izuzetno jaka veza između muzike i fotografije, a posebno je bila izražena dok je pripremao seriju fotografija o Bogdanoviću. Prvu izložbu – “Grac, Cirih, Priština, Bujtine” – sa Armend Kabashijem i Vigan Nemanijem, imao je u “Ginger”-u u Prištini 2014. godine. Nju je pratila izložba “Dole ka Sarajevu” u Cirihu. Nakon toga, izložba “Bogdan Bogdanović 2013/14” predstavljena je u Cirihu i Brestu (2014), Kopenhagenu i Beču (2015), a sada i u Beogradu (2016).

Sledeće godine biće postavljena u Makedoniji. Takođe, za 2017. priprema dve izložbe, jednu u Štutgartu (“Kaputt – Focus/Berlin”), a drugu u Bernu (“Coney Island Blues”). U Beograd se vraća 14. novembra kada otvara izložbu “Sunny place for shady people” u galeriji bARTcelona.

U 20:30 časova počinje koncert instrumentalnog sastava Metak za zlikovca, koji posle personalnih promena, nastavlja svoj rad u prepoznatjivom stilu, ali pod novim imenom – Bullet for a Badman.