ZDRAVLJE I ISHRANA: NAJBOLJE NAMIRNICE

Savetuje se da je pri pravilnom odabiru namirnica za konzumiranje najvažnije podsetiti u kom podneblju živimo. Mnogi stručnjaci smatraju da mediteranska ishrana najpovoljnije deluje na zdravlje


namirnice

NI ZA jednu namirnicu ne može se reći da je zdrava ili nezdrava jer svaka namirnica, ako je deo pravilno izbalansirane ishrane, povoljno utiče na ljudski organizam. Svaki nutricionistica ima spisak namirnica za koje smatra da su “zdrave”.

Savetuje se da je pri pravilnom odabiru namirnica za konzumiranje najvažnije podsetiti u kom podneblju živimo. Mnogi stručnjaci smatraju da mediteranska ishrana najpovoljnije deluje na zdravlje.
Evo vam spisak najpovoljnijih namirnica za zdravlje:

LIMUN je jedan od glavnih izvora vitamina C, za koji je poznato da je snažan antioksidans. Za limun se smatra da ima antibiotičko delovanje zbog odličnog mikronutritivnog sastava.
BROKOLI je niskokalorična namirnica, a odličan je izvor antioksidansa poput luteina i zeaksantina i sadržava fitonutrijente s antikarcinogenim delovanjem. Brokoli je izvrstan izvor vitamina C, kao i folata, vitamina A, vitamina B6, pantotenske kiseline, kalcijuma, gvožđa i kalijuma.

– ORASI su dobar izvor bakra i mangana, koji deluju antioksidativno i sadrže elagičnu kiselinu, koja deluje antitumorski. Studije su pokazale kako orasi utiču na elastičnost krvnih sudova, koje se proširuju kad je organizmu potreban pojačan dotok krvi.

– ŽITARICE su bogat izvor energije jer u visokom udelu sadrže ugljene hidrate, odnosno skrob i imaju niži glikemijski indeks od rafinisanih žitarica. Bogate su vitaminima B kompleksa i vitaminom E te vlaknima. Povećavaju volumen stolice i ubrzavaju peristaltiku creva.

– POSEBNO zdrava namirnicu je jabuka. Jabuka sadrži pektin, koji daje osećaj sitosti, taninsku kiselinu, koja onemogućava taloženje masti u jetri, bioflavonoide, koji pojačavaju delovanje vitamina C,

– CRNO VINO sadrži antioksidanse i fitonutrijente. Jedna čaša vina dnevno štiti od ateroskleroze, kardiovaskularnih bolesti. Zbog specifičnog sastava deluje na inhibiciju zgrušavanja trombocita te povisuje HDL holesterol. Odličan je izvor vitamina B12, vitamina D, selena i omega -3 masnih kiselina. Osim što blagotvorno deluje na zdravlje srca, vitamin D poboljšava i zdravlje kostiju.

LOSOS je važan izvor vitamina A i D i omega-3 masnih kiselina, koje prema studijama imaju antidepresivan učinak.
SPANAĆ je izvanredan biljni izvor gvožđa, a za razliku od mesa ima manje kalorija. Bogat je izvor fitonutrijenata te karotenoida, poput luteina, koji osiguravaju snažnu antioksidativnu zaštitu ćelijskih struktura. Odličan je izvor vitamina C i A, folne kiseline, magnezijuma i kalijuma, čime pozitivno utiče na kardiovaskularni sistem i regulaciju krvnog pritiska.
PASULJ je dobar izvor folne kiseline koji usto sadrži povoljan odnos vitamina i minerala, gvožđe, kalijum i magnezijum. Ima laksativni i hipokolesterolemijski učinak.
BELI LUK snižava krvni pritisak i raste dobar holesterol. Snažan je antioksidans, a sadrži lekovite sumporna jedinjenja poput alicina, koji deluje antivirusno i protivupalno. Štiti od moždanog udara, a sadrži vitamine C i B6, magnezijum, kalijum, kalcijum i flavonoide.
AROMATIČNI RUZMARIN pročišćava jetru i poboljšava varenje. Osim što daje aromu jelu, ruzmarin sadrži bogatstvo fitonutrijenata koji povećavaju aktivnost enzima jetre, čime se ubrzava metabolizam i podstiče detoksikacija.
MASLINE u pravilnom odnosu sadrže zasićene i nezasićene masne kiseline
Maslina, kao i maslinovo ulje, stimuliše proizvodnju prostaglandina E1, koji ublažava bolove i leči upalu. U maslinama se nalazi najbolje iskoristiva forma vitamina E, a najbolji je izvor lako svarljive oleinske kiseline.
BOROVNICE štite kožu od oštećenja izazvanih sunčevim zracima.
Borovnice su bogate pektinom, koji pomaže snižavanju holesterola, te su odličan izvor vitamina C, kalijuma, kalcijuma i fosfora. Pružaju snažnu antioksidativnu zaštitu od ćelijskih oštećenja uzrokovanih delovanjem slobodnih radikala.<


HRANA

supa od jogurtaRECEPTI: SUPA OD JOGURTA I KRASTAVACA

 

Izbor: MARIJA RADOVIĆ Potrebno: 750 grama jogurta 125 ml mleka 2 kašičice maslinovog ulja so, biber sok od 1 limuna krastavac 50 grama pinije 2 čena belog luka 150 gr ovčijeg sira 1/2 kesice origana Priprema: Pomešati jogurt, mleko i kašičicu maslinovog ulja. Začiniti solju, biberom i limunovim sokom. Ohladiti. Oprati krastavac, očistiti i sitno iseći. Očistiti beli luk i iseći ga veoma sitno, pa prodinstati na preostalom maslinovom ulju. Propržiti piniju na tiganju bez dodavanja masnoće, a zatim je

 

 

BELIIZBACITE BELI HLEB IZ JELOVNIKA

EVO zbog čega treba da značajno smanjite ili izbacite beli hleb iz svakodnevne upotrebe. 1. Višak kilograma Ako izbacite hleb iz ishrane, izgubićete višak kilograma uzrokovan zadržavanjem vode u organizmu.

 

 

slani kolac od paprikeRECEPTI: SLANI KOLAČ OD PAPRIKE

Izbor MARIJA RADOVIĆ Potrebno: 10 listova želatina 400 g jogurta oko 2 kašike rena 400 ml slatke pavlake so, biber 1 crvena i 1 žuta paprika 2 kašike mirođije 10 šnita dimljenog lososa 1 krastavac 2 kašike ulja 2 kašike kisele pavlake

mesareSLOVENIJA: CRNA LISTA MESARA

Kako su objavili lokalni mediji, među trgovcima kod kojih je inspekcija otkrila nepravilnosti je i više velikih trgovačkih